Opdrachten

Capgemini Nederland B.V. Transformatie expert waardestromen - Belastingdienst

Transformatie expert waardestromen - Belastingdienst

Info

Functie

Transformatie expert waardestromen - Belastingdienst

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

04.08.2024 - 30.12.2024

Opdrachtnummer

210193

Sluitingsdatum

date-icon04.09.2024 clock-icon19:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Wij zoeken een transformatie consultant met ervaring & specialisme in het inrichten van organisaties op basis van (klantgerichte) waardestromen, zoals past bij de methodiek van SAFe. Als consultant kun je op een gestructureerde en proactieve wijze de transformatie van de IV voortbrenging kan faciliteren en leiden, waarbij de focus ligt op het inrichten van de ketens van de Belastingdienst op basis van klantgerichte waardestromen (het ketenontwerp). De ketens van de Belastingdienst (15 in totaal) gaan het komende half jaar aan de slag met het ketenontwerp, waarbij er in een team van consultants gewerkt wordt aan een grotendeels gezamenlijke uitrol van de aanpak die al gemaakt. Door middel van grote, organisatiebrede workshops en kleinere ketenspecifieke werksessies help je de keten om het ontwerp neer te zetten door middel van jouw kennis & kunde op dit onderwerpen. Hierbij lever je in hoog tempo de resultaten op en schakel je snel om de aanpak op basis van de learnings om te zetten. In het het traject werk je samen met het transformatie team en mensen it de ketens. Binnen de agile transformatie van de IV-Voortbrenging van de Belastingdienst (SAFe Agile) zijn we onder andere bezig met het het ontwerpen van organisatie-onderdelen (het ketenontwerp), gericht zijn op klantwaarde. In het ontwerpen van de organisatie-onderdelen definiëren we o.a. de waardestromen in de ketens en vertalen deze door naar een klantgerichte trein- en teamindeling. Wij zijn op zoek naar een consultant die een klantgerichte mindset heeft, kennis heeft heeft van organisatie-ontwerp op basis van waardestromen en ruime ervaring heeft in grote trajecten waarin er op hoog tempo gewerkt wordt aan workshops en de oplevering van de resultaten. De rol die wij zoeken is iemand die kennis en ervaring heeft met grote SAFe transformaties en veranderprojecten en deze tot een succes heeft weten te brengen in vorige projecten (samen met een team). Hierin is het belangrijk dat je organisaties snel doorgrondt, het grotere doel altijd voor ogen weet te houden en proactief kansen ziet waarmee de organisatie de transformatie kan versnellen en daarmee resultaten kan boeken. Ook ben je een goede gesprekspartner voor directeuren en management en weet hen op de juiste manier mee te nemen in de verandering. Een hands-on mentaliteit is hierbij essentieel, omdat je continu bezig bent met het ontwikkelen van presentaties, producten, workshops en memo's die de organisatie ondersteunt, passend bij de doelgroep.

Achtergrond opdracht

De Belastingdienst heeft op basis van een paar belangrijke rapporten (KPMG over portfoliomanagement en EY over IV Voortbrenging) een IV Verbetertraject multidisciplinaire teams (van medewerkers van Business en IV) nauw samen om de Belastingdienst voor aanpassingen in de Informatie voorziening wendbaarder, voorspelbaarder en klantgerichter te maken. Sinds de start van dit jaar (2023) werken we op een integrale manier (business, IV en portfolio) samen om de transformatie van de IV-voortbrenging te realiseren. Hierin ondersteunen wij de organisatie naar een klantgerichter, wendbare en voorspelbare organisatie, waarin we het framework Scaled Agile Framework (SAFe) als uitgangspunt nemen voor de nieuwe manier van werken. Het transformatie team rapporteert aan het senior management van de Belastingdienst.

Eisen

  • Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
  • Design Thinking (nice to have)
  • (Target) Operating Model (nice to have)
  • Klantgericht organisatie ontwerp
  • Klantgerichte werkwijze (incl. customer journeys en service blueprinting)

  • WO / HBO Werk & Denkniveau
  • Competenties

  • Hands-on mentaliteit
  • Kennis van (SAFe) Agile
  • Design Thinking (nice to have)
  • Operating Model en organisatie ontwerp
  • Kennis van klantreizen en service blueprints
  • Geven van grootschalige workshops
  • Stakeholder management
  • Powerpoint skills
  • Team player
  • Ervaring in publieke sector / uitvoeringsorganisatie (nice to have)

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Capgemini Nederland B.V.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Wij zoeken een transformatie consultant met ervaring & specialisme in het inrichten van organisaties op basis van (klantgerichte) waardestromen, zoals past bij de methodiek van SAFe. Als consultant kun je op een gestructureerde en proactieve wijze de transformatie van de IV voortbrenging kan faciliteren en leiden, waarbij de focus ligt op het inrichten van de ketens van de Belastingdienst op basis van klantgerichte waardestromen (het ketenontwerp). De ketens van de Belastingdienst (15 in totaal) gaan het komende half jaar aan de slag met het ketenontwerp, waarbij er in een team van consultants gewerkt wordt aan een grotendeels gezamenlijke uitrol van de aanpak die al gemaakt. Door middel van grote, organisatiebrede workshops en kleinere ketenspecifieke werksessies help je de keten om het ontwerp neer te zetten door middel van jouw kennis & kunde op dit onderwerpen. Hierbij lever je in hoog tempo de resultaten op en schakel je snel om de aanpak op basis van de learnings om te zetten. In het het traject werk je samen met het transformatie team en mensen it de ketens. Binnen de agile transformatie van de IV-Voortbrenging van de Belastingdienst (SAFe Agile) zijn we onder andere bezig met het het ontwerpen van organisatie-onderdelen (het ketenontwerp), gericht zijn op klantwaarde. In het ontwerpen van de organisatie-onderdelen definiëren we o.a. de waardestromen in de ketens en vertalen deze door naar een klantgerichte trein- en teamindeling. Wij zijn op zoek naar een consultant die een klantgerichte mindset heeft, kennis heeft heeft van organisatie-ontwerp op basis van waardestromen en ruime ervaring heeft in grote trajecten waarin er op hoog tempo gewerkt wordt aan workshops en de oplevering van de resultaten. De rol die wij zoeken is iemand die kennis en ervaring heeft met grote SAFe transformaties en veranderprojecten en deze tot een succes heeft weten te brengen in vorige projecten (samen met een team). Hierin is het belangrijk dat je organisaties snel doorgrondt, het grotere doel altijd voor ogen weet te houden en proactief kansen ziet waarmee de organisatie de transformatie kan versnellen en daarmee resultaten kan boeken. Ook ben je een goede gesprekspartner voor directeuren en management en weet hen op de juiste manier mee te nemen in de verandering. Een hands-on mentaliteit is hierbij essentieel, omdat je continu bezig bent met het ontwikkelen van presentaties, producten, workshops en memo's die de organisatie ondersteunt, passend bij de doelgroep.

Achtergrond opdracht

De Belastingdienst heeft op basis van een paar belangrijke rapporten (KPMG over portfoliomanagement en EY over IV Voortbrenging) een IV Verbetertraject multidisciplinaire teams (van medewerkers van Business en IV) nauw samen om de Belastingdienst voor aanpassingen in de Informatie voorziening wendbaarder, voorspelbaarder en klantgerichter te maken. Sinds de start van dit jaar (2023) werken we op een integrale manier (business, IV en portfolio) samen om de transformatie van de IV-voortbrenging te realiseren. Hierin ondersteunen wij de organisatie naar een klantgerichter, wendbare en voorspelbare organisatie, waarin we het framework Scaled Agile Framework (SAFe) als uitgangspunt nemen voor de nieuwe manier van werken. Het transformatie team rapporteert aan het senior management van de Belastingdienst.

Eisen

  • Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA
  • Design Thinking (nice to have)
  • (Target) Operating Model (nice to have)
  • Klantgericht organisatie ontwerp
  • Klantgerichte werkwijze (incl. customer journeys en service blueprinting)

  • WO / HBO Werk & Denkniveau
  • Competenties

  • Hands-on mentaliteit
  • Kennis van (SAFe) Agile
  • Design Thinking (nice to have)
  • Operating Model en organisatie ontwerp
  • Kennis van klantreizen en service blueprints
  • Geven van grootschalige workshops
  • Stakeholder management
  • Powerpoint skills
  • Team player
  • Ervaring in publieke sector / uitvoeringsorganisatie (nice to have)

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

De recruiter

Jimmy Mollee

YellowFriday

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.