Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. Implementatie Manager - OM

Implementatie Manager - OM

Info

Functie

Implementatie Manager - OM

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

12.01.2025 - 30.12.2025

Opdrachtnummer

219100

Sluitingsdatum

date-icon13.12.2024 clock-icon12:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving


Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform, dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het strategisch en operationeel aansturen van de implementatiewerkzaamheden binnen het programma Emma die zijn afgestemd op de doelstellingen binnen het OM. Je zorgt ervoor dat de veranderingen effectief worden geïmplementeerd en geadopteerd door de organisatie. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het managen van stakeholders, het mitigeren van risico's, het bewaken van de voortgang en prestaties van de implementatie en het bieden van training en ondersteuning aan medewerkers. Als implementatie manager draag je bij aan het succes van het Programma Emma door technologische vooruitgang en waarde creatie te stimuleren. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol in het leiden en coördineren van de implementatietrajecten en de uniformering van werkprocessen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.


Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Ontwerpen en uitvoeren van een gedetailleerde implementatiestrategie, inclusief mijlpalen en activiteiten voor het programma EMMA.
  • Identificeren en segmenteren van de verschillende gebruikersgroepen binnen het Openbaar Ministerie die betrokken zijn bij de implementatie.
  • Ontwerpen van uitgebreide opleidingsprogramma's.
  • Coördineren van trainingssessies en workshops om ervoor te zorgen dat alle gebruikers adequate training en ondersteuning ontvangen.
  • Fungeren als verbindingspersoon tussen het programma EMMA en de parketten, om een nauwe samenwerking en afstemming te waarborgen.
  • Communiceren met interne en externe stakeholders om verwachtingen te beheren en ervoor te zorgen dat projectdoelen duidelijk zijn.
  • Analyseren van bestaande werkprocessen binnen het OM en identificeren van verbetergebieden.
  • Implementeren van uniforme en gestandaardiseerde werkprocessen die efficiënter en effectiever zijn.
  • Documenteren van implementatieprocessen op verandermanagement, systeemarchitectuur en specifieke configuraties om duidelijke handleidingen en referenties voor toekomstig onderhoud en upgrades te bieden.
  • Rapporteren aan de Programmadirecteur en Programmamanager EMMA over de voortgang, resultaten en eventuele afwijkingen van het projectplan.
  • Identificeren, beoordelen en beheren van projectrisico's en -issues en het minimaliseren en/of oplossen hiervan.
  • Samenwerken met andere IT-specialisten, zoals ontwikkelaars, architecten en gebruikers, om technische concepten en oplossingen effectief te communiceren.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal 'bijzondere' eenheden t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), IVOM (IV organisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over een WO-diploma
  • Kandidaat heeft minimaal 3-4 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten
  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in project- en implementatiemanagement
  • Kandidaat heeft ervaring met grote implementaties en change management
  • Kandidaat heeft ervaring in managementrollen binnen de IT-sector
  • Kandidaat heeft ervaring binnen het publieke domein
  • Kandidaat beschikt over relevante certificaten (bijvoorbeeld PMP, PRINCE2, Lean of vergelijkbaar)

Wensen

  • Kandidaat is beschikbaar per 13 januari 2025.
  • Kandidaat beschikt over een WO-diploma in de richting van Technologie of Bedrijfskunde.
  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in project- en implementatiemanagement, bij voorkeur binnen het publieke domein of de strafrechtketen.

Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Sogeti Nederland B.V.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving


Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform, dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het strategisch en operationeel aansturen van de implementatiewerkzaamheden binnen het programma Emma die zijn afgestemd op de doelstellingen binnen het OM. Je zorgt ervoor dat de veranderingen effectief worden geïmplementeerd en geadopteerd door de organisatie. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het managen van stakeholders, het mitigeren van risico's, het bewaken van de voortgang en prestaties van de implementatie en het bieden van training en ondersteuning aan medewerkers. Als implementatie manager draag je bij aan het succes van het Programma Emma door technologische vooruitgang en waarde creatie te stimuleren. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol in het leiden en coördineren van de implementatietrajecten en de uniformering van werkprocessen. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.


Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Ontwerpen en uitvoeren van een gedetailleerde implementatiestrategie, inclusief mijlpalen en activiteiten voor het programma EMMA.
  • Identificeren en segmenteren van de verschillende gebruikersgroepen binnen het Openbaar Ministerie die betrokken zijn bij de implementatie.
  • Ontwerpen van uitgebreide opleidingsprogramma's.
  • Coördineren van trainingssessies en workshops om ervoor te zorgen dat alle gebruikers adequate training en ondersteuning ontvangen.
  • Fungeren als verbindingspersoon tussen het programma EMMA en de parketten, om een nauwe samenwerking en afstemming te waarborgen.
  • Communiceren met interne en externe stakeholders om verwachtingen te beheren en ervoor te zorgen dat projectdoelen duidelijk zijn.
  • Analyseren van bestaande werkprocessen binnen het OM en identificeren van verbetergebieden.
  • Implementeren van uniforme en gestandaardiseerde werkprocessen die efficiënter en effectiever zijn.
  • Documenteren van implementatieprocessen op verandermanagement, systeemarchitectuur en specifieke configuraties om duidelijke handleidingen en referenties voor toekomstig onderhoud en upgrades te bieden.
  • Rapporteren aan de Programmadirecteur en Programmamanager EMMA over de voortgang, resultaten en eventuele afwijkingen van het projectplan.
  • Identificeren, beoordelen en beheren van projectrisico's en -issues en het minimaliseren en/of oplossen hiervan.
  • Samenwerken met andere IT-specialisten, zoals ontwikkelaars, architecten en gebruikers, om technische concepten en oplossingen effectief te communiceren.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal 'bijzondere' eenheden t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), IVOM (IV organisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds. Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • Kandidaat beschikt over een WO-diploma
  • Kandidaat heeft minimaal 3-4 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten
  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in project- en implementatiemanagement
  • Kandidaat heeft ervaring met grote implementaties en change management
  • Kandidaat heeft ervaring in managementrollen binnen de IT-sector
  • Kandidaat heeft ervaring binnen het publieke domein
  • Kandidaat beschikt over relevante certificaten (bijvoorbeeld PMP, PRINCE2, Lean of vergelijkbaar)

Wensen

  • Kandidaat is beschikbaar per 13 januari 2025.
  • Kandidaat beschikt over een WO-diploma in de richting van Technologie of Bedrijfskunde.
  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in project- en implementatiemanagement, bij voorkeur binnen het publieke domein of de strafrechtketen.

Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


De recruiter

Jimmy Mollee

YellowFriday

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Yellow Friday
Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

Meer informatie over ons privacybeleid.

Meer informatie over ons cookiebeleid.