Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. IT Manager- J& V

IT Manager- J& V

Info

Functie

IT Manager- J& V

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

30.06.2025 - 29.06.2026

Opdrachtnummer

235337

Sluitingsdatum

date-icon05.06.2025 clock-icon11:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt op het snijvlak van IT en bedrijfsvoering, met focus op het leiden van IT-initiatieven afgestemd op de doelstellingen. Dit omvat het beheren van technologische middelen, leiden van IT-teams, waarborgen van beveiliging en compliance, en het realiseren van operationele efficiëntie door middel van innovatie en strategische planning. Als IT-manager draag je bij aan het succes van het programma Emma door technologische vooruitgang en waardecreatie te stimuleren. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol door de verantwoordelijkheid te dragen voor het plannen, implementeren, beheren en evalueren van de IT-systemen en -middelen binnen het programma Emma. Daarnaast begeleid het programma team bij de sourcing vraagstukken. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen. Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Ontwikkelen en uitvoeren van IT-strategieën die zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen om de effectieve werking van de IT-systemen en -middelen te waarborgen.
  • Leiden, motiveren en ontwikkelen van IT-teams om ervoor te zorgen dat zij effectief presteren en bijdragen aan de doelstellingen van het OM.
  • Zorgen voor de effectieve werking en het beheer van de IT-infrastructuur, inclusief netwerken, servers, opslag, cloud-infrastructuur en andere technologische middelen.
  • Managen van IT-projecten, waaronder het plannen, beheren van resources, het bewaken van de voortgang en het waarborgen van succesvolle oplevering binnen gestelde doelen en deadlines.
  • Waarborgen van de IT-beveiliging, het naleven van wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming en privacy, en het nemen van maatregelen om de organisatie te beschermen tegen cyberdreigingen.
  • Managen van de relaties met externe leveranciers en dienstverleners om te zorgen dat de IT-inkopen, onderhoudscontracten en diensten voldoen aan de behoeften binnen OM.
  • Identificeren van nieuwe technologische mogelijkheden en trends, en adviseren over de inzet van opkomende technologieën om operationele efficiëntie en concurrentievoordeel te verbeteren.
  • Het onderhouden van nauwe samenwerkingsverbanden met andere afdelingen binnen het OM, om ervoor te zorgen dat IT-initiatieven effectief aansluiten op de bredere bedrijfsdoelstellingen.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Bedrijfskunde, IT of gerelateerd). Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat heeft minimaal 3-4 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in leidinggevende en/of managementrollen binnen de IT-sector. Dit dient uit het cv te blijken.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met aspecten binnen IT, zoals netwerkbeheer, systeembeheer, cloud-infrastructuur, cybersecurity en IT servicebeheer. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandiaat beschikt over de volgende certificaten: PMP, ITIL en CISSP. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met aanbestedingstrajecten en sourcing vraagstukken binnen een programma. Dit dient uit het cv te blijken.
  • Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'er.


Wensen

 -De kandidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid, bij voorkeur binnen de strafrechtketen.

-De kandidaat is Agile/SCRUM gecertificeerd

-De kandidaat heeft  aantal jaar ervaring met het coordineren van sourcingsvraagstukken binnen IT programma's en/of projecten.

- De kandidaat heeft  ervaring met het managen en aansturen van IT programma’s en/of projecten.


Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Sogeti Nederland B.V.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Samen met je collega's ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt op het snijvlak van IT en bedrijfsvoering, met focus op het leiden van IT-initiatieven afgestemd op de doelstellingen. Dit omvat het beheren van technologische middelen, leiden van IT-teams, waarborgen van beveiliging en compliance, en het realiseren van operationele efficiëntie door middel van innovatie en strategische planning. Als IT-manager draag je bij aan het succes van het programma Emma door technologische vooruitgang en waardecreatie te stimuleren. Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol door de verantwoordelijkheid te dragen voor het plannen, implementeren, beheren en evalueren van de IT-systemen en -middelen binnen het programma Emma. Daarnaast begeleid het programma team bij de sourcing vraagstukken. Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen. Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Ontwikkelen en uitvoeren van IT-strategieën die zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen om de effectieve werking van de IT-systemen en -middelen te waarborgen.
  • Leiden, motiveren en ontwikkelen van IT-teams om ervoor te zorgen dat zij effectief presteren en bijdragen aan de doelstellingen van het OM.
  • Zorgen voor de effectieve werking en het beheer van de IT-infrastructuur, inclusief netwerken, servers, opslag, cloud-infrastructuur en andere technologische middelen.
  • Managen van IT-projecten, waaronder het plannen, beheren van resources, het bewaken van de voortgang en het waarborgen van succesvolle oplevering binnen gestelde doelen en deadlines.
  • Waarborgen van de IT-beveiliging, het naleven van wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming en privacy, en het nemen van maatregelen om de organisatie te beschermen tegen cyberdreigingen.
  • Managen van de relaties met externe leveranciers en dienstverleners om te zorgen dat de IT-inkopen, onderhoudscontracten en diensten voldoen aan de behoeften binnen OM.
  • Identificeren van nieuwe technologische mogelijkheden en trends, en adviseren over de inzet van opkomende technologieën om operationele efficiëntie en concurrentievoordeel te verbeteren.
  • Het onderhouden van nauwe samenwerkingsverbanden met andere afdelingen binnen het OM, om ervoor te zorgen dat IT-initiatieven effectief aansluiten op de bredere bedrijfsdoelstellingen.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Bedrijfskunde, IT of gerelateerd). Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat heeft minimaal 3-4 jaar ervaring met Agile/SCRUM/DevOps projecten. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in leidinggevende en/of managementrollen binnen de IT-sector. Dit dient uit het cv te blijken.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met aspecten binnen IT, zoals netwerkbeheer, systeembeheer, cloud-infrastructuur, cybersecurity en IT servicebeheer. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandiaat beschikt over de volgende certificaten: PMP, ITIL en CISSP. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met aanbestedingstrajecten en sourcing vraagstukken binnen een programma. Dit dient uit het cv te blijken.
  • Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'er.


Wensen

 -De kandidaat heeft ervaring binnen de Rijksoverheid, bij voorkeur binnen de strafrechtketen.

-De kandidaat is Agile/SCRUM gecertificeerd

-De kandidaat heeft  aantal jaar ervaring met het coordineren van sourcingsvraagstukken binnen IT programma's en/of projecten.

- De kandidaat heeft  ervaring met het managen en aansturen van IT programma’s en/of projecten.


Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


De recruiter

Daphne Blankert

YellowFriday

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

Yellow Friday
Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

Meer informatie over ons privacybeleid.

Meer informatie over ons cookiebeleid.