Opdrachten
IT-Programmamanager Sourcing
Info
Functie
IT-Programmamanager SourcingLocatie
UtrechtUren per week
36 uren per weekLooptijd
30.04.2025 - 29.04.2026Opdrachtnummer
232227Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
- Brede kennis van en affiniteit met het IV gerelateerde aanbestedingsrecht en het daarmee samenhangende sourcingbeleid en aandachtsgebieden;- Juridische kennis van het aanbestedingsrecht en contracten is een pre;- Kennis van programma- en projectmanagementmethodieken en -technieken;- Kennis van financieel-economische processen en inzicht in bedrijfsvoeringprocessen en begrotingscyclus;- Kennis van Projectmanagement, programmamanagement, bedrijfsvoering en informatiemanagement;- IPMA B;- MSP;- NEVI 2.
Inzicht
- Inzicht in het strategisch sourcingbeleid, in samenhang met organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke bredere context;- Inzicht in aangrenzende vakgebieden zoals architectuur, informatiemanagement datamanagement, security en privacy en riskmanagement;- Bestuurlijke omgeving;- Inkoopmanagement;- Interne en externe (ketenpartners) politieke verhoudingen.
Vaardigheden
- Uitstekende communicatie- en onderhandelingsvaardigheden;- Vaardigheid in het voorbereiden, ontwikkelen en managen van IV-projecten/programma's;- Vaardigheid in het bouwen en onderhouden van een netwerk, (inter)departementaal (eventueel internationaal) vertegenwoordigen en onderhandelen;- Vaardigheid in het creëren van draagvlak, uitdragen en verdedigen van projecten/programma's, projectresultaten/programmadoelstellingen en consequenties.De programmamanager zal de programmadoelstellingen realiseren met de resultaten van de onderliggende projecten. De programmamanager geeft functioneel leiding aan de projectmanagers.Hoofdtaken van een programmamanager- Programmasturing- Functionele sturing van het programma- Zorgdragen voor de continuïteit van het programma
Achtergrond opdracht
Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl Je komt te werken bij de Informatievoorziening Openbaar Ministerie (IVOM). Als OM hebben we behoefte aan een toekomstbestendige en duurzame ICT en Informatievoorziening. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, daarom is in 2021 het nieuwe OM-onderdeel IVOM opgericht. Centraal in de opgave van IVOM staan drie strategische pijlers. We richten ons de komende jaren op het verbeteren van de performance en stabiliteit van de huidige systemen, het professionaliseren van de IV-organisatie en het vernieuwen van de werkprocessen en het ICT-landschap. Dit doen we met meer dan 200 professionals, die zorgen dat onze ruim 5.000 OM collega's probleemloos kunnen werken, elke dag opnieuw.
Kennis
• Brede kennis van en affiniteit met het IV gerelateerde aanbestedingsrecht en het daarmee samenhangende sourcingbeleid en aandachtsgebieden;
• Juridische kennis van het aanbestedingsrecht en contracten is een pre;
• Kennis van programma- en projectmanagementmethodieken en –technieken;
• Kennis van financieel-economische processen en inzicht in bedrijfsvoeringprocessen en begrotingscyclus;
• Kennis van Projectmanagement, programmamanagement, bedrijfsvoering en informatiemanagement;
• IPMA B;
• MSP;
• NEVI 2.
Inzicht
• Inzicht in het strategisch sourcingbeleid, in samenhang met organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke bredere context;
• Inzicht in aangrenzende vakgebieden zoals architectuur, informatiemanagement datamanagement, security en privacy en riskmanagement;
• Bestuurlijke omgeving;
• Inkoopmanagement;
• Interne en externe (ketenpartners) politieke verhoudingen.
Vaardigheden
• Uitstekende communicatie- en onderhandelingsvaardigheden;
• Vaardigheid in het voorbereiden, ontwikkelen en managen van IV-projecten/programma’s;
• Vaardigheid in het bouwen en onderhouden van een netwerk, (inter)departementaal (eventueel internationaal) vertegenwoordigen en onderhandelen;
• Vaardigheid in het creëren van draagvlak, uitdragen en verdedigen van projecten/programma’s, projectresultaten/programmadoelstellingen en consequenties.
De programmamanager zal de programmadoelstellingen realiseren met de resultaten van de onderliggende projecten. De programmamanager geeft functioneel leiding aan de projectmanagers.
(hieronder de hoofdtaken van een programmamanager) :
• Programmasturing
• Functionele sturing van het programma
• Zorgdragen voor de continuïteit van het programma
Competenties
- bestuurssensitiviteit
- plannen en organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen organisatie
- motiveren
- creativiteit
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
Sogeti Nederland B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
- Brede kennis van en affiniteit met het IV gerelateerde aanbestedingsrecht en het daarmee samenhangende sourcingbeleid en aandachtsgebieden;- Juridische kennis van het aanbestedingsrecht en contracten is een pre;- Kennis van programma- en projectmanagementmethodieken en -technieken;- Kennis van financieel-economische processen en inzicht in bedrijfsvoeringprocessen en begrotingscyclus;- Kennis van Projectmanagement, programmamanagement, bedrijfsvoering en informatiemanagement;- IPMA B;- MSP;- NEVI 2.
Inzicht
- Inzicht in het strategisch sourcingbeleid, in samenhang met organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke bredere context;- Inzicht in aangrenzende vakgebieden zoals architectuur, informatiemanagement datamanagement, security en privacy en riskmanagement;- Bestuurlijke omgeving;- Inkoopmanagement;- Interne en externe (ketenpartners) politieke verhoudingen.
Vaardigheden
- Uitstekende communicatie- en onderhandelingsvaardigheden;- Vaardigheid in het voorbereiden, ontwikkelen en managen van IV-projecten/programma's;- Vaardigheid in het bouwen en onderhouden van een netwerk, (inter)departementaal (eventueel internationaal) vertegenwoordigen en onderhandelen;- Vaardigheid in het creëren van draagvlak, uitdragen en verdedigen van projecten/programma's, projectresultaten/programmadoelstellingen en consequenties.De programmamanager zal de programmadoelstellingen realiseren met de resultaten van de onderliggende projecten. De programmamanager geeft functioneel leiding aan de projectmanagers.Hoofdtaken van een programmamanager- Programmasturing- Functionele sturing van het programma- Zorgdragen voor de continuïteit van het programma
Achtergrond opdracht
Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl Je komt te werken bij de Informatievoorziening Openbaar Ministerie (IVOM). Als OM hebben we behoefte aan een toekomstbestendige en duurzame ICT en Informatievoorziening. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, daarom is in 2021 het nieuwe OM-onderdeel IVOM opgericht. Centraal in de opgave van IVOM staan drie strategische pijlers. We richten ons de komende jaren op het verbeteren van de performance en stabiliteit van de huidige systemen, het professionaliseren van de IV-organisatie en het vernieuwen van de werkprocessen en het ICT-landschap. Dit doen we met meer dan 200 professionals, die zorgen dat onze ruim 5.000 OM collega's probleemloos kunnen werken, elke dag opnieuw.
Kennis
• Brede kennis van en affiniteit met het IV gerelateerde aanbestedingsrecht en het daarmee samenhangende sourcingbeleid en aandachtsgebieden;
• Juridische kennis van het aanbestedingsrecht en contracten is een pre;
• Kennis van programma- en projectmanagementmethodieken en –technieken;
• Kennis van financieel-economische processen en inzicht in bedrijfsvoeringprocessen en begrotingscyclus;
• Kennis van Projectmanagement, programmamanagement, bedrijfsvoering en informatiemanagement;
• IPMA B;
• MSP;
• NEVI 2.
Inzicht
• Inzicht in het strategisch sourcingbeleid, in samenhang met organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke bredere context;
• Inzicht in aangrenzende vakgebieden zoals architectuur, informatiemanagement datamanagement, security en privacy en riskmanagement;
• Bestuurlijke omgeving;
• Inkoopmanagement;
• Interne en externe (ketenpartners) politieke verhoudingen.
Vaardigheden
• Uitstekende communicatie- en onderhandelingsvaardigheden;
• Vaardigheid in het voorbereiden, ontwikkelen en managen van IV-projecten/programma’s;
• Vaardigheid in het bouwen en onderhouden van een netwerk, (inter)departementaal (eventueel internationaal) vertegenwoordigen en onderhandelen;
• Vaardigheid in het creëren van draagvlak, uitdragen en verdedigen van projecten/programma’s, projectresultaten/programmadoelstellingen en consequenties.
De programmamanager zal de programmadoelstellingen realiseren met de resultaten van de onderliggende projecten. De programmamanager geeft functioneel leiding aan de projectmanagers.
(hieronder de hoofdtaken van een programmamanager) :
• Programmasturing
• Functionele sturing van het programma
• Zorgdragen voor de continuïteit van het programma
Competenties
- bestuurssensitiviteit
- plannen en organiseren
- resultaatgerichtheid
- omgevingsbewustzijn
- netwerken
- aansturen organisatie
- motiveren
- creativiteit
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.
De recruiter
YellowFriday

Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.