Opdrachten
Senior adviseur digitale informatiehuishouding en processen- J&V ( Hoge Raad der Nederlanden)
Info
Functie
Senior adviseur digitale informatiehuishouding en processen- J&V ( Hoge Raad der Nederlanden)Locatie
Den HaagUren per week
28 uren per weekLooptijd
31.07.2025 - 13.11.2025Opdrachtnummer
238112Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
Omschrijving van de opdracht.
- Het in kaart brengen van de informatiearchitectuur van de organisatie. Dit houdt in: inventariseren van informatieobjecten, metadata, processen en systemen binnen de organisatie. Inzichtelijk maken van de samenhang tussen de verschillende componenten.
- Toetsing en koppeling aan de Archiefwet. Dit houdt in: toepassen van de wettelijke eisen op de infrastructuur, zoals bewaartermijnen vastleggen, opstellen en controleren van vernietigingsprocedures, waarborgen van overbrenging van archieven naar het Nationaal Archief, vaststellen van eisen voor digitale opslag.
Wij zoeken een ervaren professional die de huidige informatie- en procesarchitectuur in kaart brengt, analyseert en adviseert over verbeteringen en borging in het kader van de nieuwe archiefwet 2026. De werkzaamheden zijn als volgt verdeeld:
Stap 1: Inventarisatie en analyse (reverse engineering). In kaart brengen van de huidige informatiearchitectuur, waaronder:
- Systemen, databronnen, koppelingen, informatiestromen
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen de informatieketen
- Inzichtelijk maken van onderliggende bedrijfsprocessen die met de informatiearchitectuur samenhangen
Dit gebeurt op basis van:
- Gedeeltelijk aanwezige Visio-modelbeschrijvingen
- Analyse van werkinstructies en bestaande documentatie
- Interviews of observaties indien nodig (ad hoc)
Deze aanpak vereist reverse engineering: het reconstrueren van proces- en informatiestromen op basis van praktijkinformatie en bestaande fragmentarische modellen
Resultaat van deze stap:
- Een actueel Visio-overzicht van de informatie- en procesarchitectuur
- Een begeleidend document met toelichting op de structuur, keuzes en eventuele knelpunten
Stap 2: Advisering en borging
Adviseren over mogelijke verbeteringen in de informatie- en procesarchitectuur (efficiëntie, consistentie, onderhoudbaarheid)
Voorstellen doen voor:
- Duurzame borging van architectuurkennis
- Inrichting van beheer en actualisatie van de documentatie
- Afstemming met stakeholders over implementatiepotentieel en prioritering
- Deliverables (op te leveren resultaten)
- Geactualiseerd Visio-model van de informatie- en procesarchitectuur
- Toelichtend document (architectuurbeschrijving + analyse + bevindingen)
Achtergrond opdracht
Om de informatiehuishouding binnen de Hoge Raad toekomstbestendig te maken, zullen verschillende stappen moeten worden ondernomen. Dit behelst geen eenmalige actie, maar vereist de inrichting van een structurele werkwijze met duidelijke regels en procedures en faciliteiten voor het beheer van documenten en gegevens om te voorkomen dat informatie verloren gaat en ervoor te zorgen dat de duurzame toegankelijkheid van informatie zo goed mogelijk wordt geborgd. In het kader van het rijksbrede verbeterprogramma Open op Orde én de nieuwe archiefwet 2026 heeft de Hoge Raad der Nederlanden de opdracht om de informatiehuishouding te verbeteren. Het project zal zich richten op de herziening van de Archiefwet en op het rechtsgeldig inregelen van digitale archivering, het indammen en terugdringen van de papierstroom, het opstellen van beleid governance en aanverwante beleidsinstrumenten, inrichten van bewaartermijnen binnen informatiesystemen, e-mail archivering etc. De functieprofielen uit het functiegebouw Rijk die van toepassing zijn op deze functie betreffen de functies: senior adviseur Van de kandidaat wordt verwacht dat hij / zij een integraal advies kan opstellen gebaseerd op te inventariseren wensen en eisen vanuit de organisatie, aangevuld met specifieke kennis van het aandachtsgebied. De kandidaat dient tevens te beschikken over ruime kennis van ICT-architectuur en proces modellering.
Eisen
- Bachelor - Master
- Geen ZZp-er
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met :
- Informatiearchitectuur
- Procesmodellering (BPMN Visio)
- Informatieanalyse
- Documenteren van architectuur (bijv met ArchiMate of Visio) . Wenselijk is als de aangeboden kandidaat kennis heeft van of affiniteit
heeft met het Juridisch domein (civiel recht, strafrecht fiscaal recht).
Wenselijk is als de aangeboden kandidaat kennis heeft van of affiniteit heeft.
Wensen
Competenties
- C-1 Kandidaat heeft aantoonbare ervaring als Senior adviseur op genoemde gebieden met voorkeur in de juridische sector
- C-2 Kandidaat heeft aantoonbare ICT kennis
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
Sogeti Nederland B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
Omschrijving van de opdracht.
- Het in kaart brengen van de informatiearchitectuur van de organisatie. Dit houdt in: inventariseren van informatieobjecten, metadata, processen en systemen binnen de organisatie. Inzichtelijk maken van de samenhang tussen de verschillende componenten.
- Toetsing en koppeling aan de Archiefwet. Dit houdt in: toepassen van de wettelijke eisen op de infrastructuur, zoals bewaartermijnen vastleggen, opstellen en controleren van vernietigingsprocedures, waarborgen van overbrenging van archieven naar het Nationaal Archief, vaststellen van eisen voor digitale opslag.
Wij zoeken een ervaren professional die de huidige informatie- en procesarchitectuur in kaart brengt, analyseert en adviseert over verbeteringen en borging in het kader van de nieuwe archiefwet 2026. De werkzaamheden zijn als volgt verdeeld:
Stap 1: Inventarisatie en analyse (reverse engineering). In kaart brengen van de huidige informatiearchitectuur, waaronder:
- Systemen, databronnen, koppelingen, informatiestromen
- Rollen en verantwoordelijkheden binnen de informatieketen
- Inzichtelijk maken van onderliggende bedrijfsprocessen die met de informatiearchitectuur samenhangen
Dit gebeurt op basis van:
- Gedeeltelijk aanwezige Visio-modelbeschrijvingen
- Analyse van werkinstructies en bestaande documentatie
- Interviews of observaties indien nodig (ad hoc)
Deze aanpak vereist reverse engineering: het reconstrueren van proces- en informatiestromen op basis van praktijkinformatie en bestaande fragmentarische modellen
Resultaat van deze stap:
- Een actueel Visio-overzicht van de informatie- en procesarchitectuur
- Een begeleidend document met toelichting op de structuur, keuzes en eventuele knelpunten
Stap 2: Advisering en borging
Adviseren over mogelijke verbeteringen in de informatie- en procesarchitectuur (efficiëntie, consistentie, onderhoudbaarheid)
Voorstellen doen voor:
- Duurzame borging van architectuurkennis
- Inrichting van beheer en actualisatie van de documentatie
- Afstemming met stakeholders over implementatiepotentieel en prioritering
- Deliverables (op te leveren resultaten)
- Geactualiseerd Visio-model van de informatie- en procesarchitectuur
- Toelichtend document (architectuurbeschrijving + analyse + bevindingen)
Achtergrond opdracht
Om de informatiehuishouding binnen de Hoge Raad toekomstbestendig te maken, zullen verschillende stappen moeten worden ondernomen. Dit behelst geen eenmalige actie, maar vereist de inrichting van een structurele werkwijze met duidelijke regels en procedures en faciliteiten voor het beheer van documenten en gegevens om te voorkomen dat informatie verloren gaat en ervoor te zorgen dat de duurzame toegankelijkheid van informatie zo goed mogelijk wordt geborgd. In het kader van het rijksbrede verbeterprogramma Open op Orde én de nieuwe archiefwet 2026 heeft de Hoge Raad der Nederlanden de opdracht om de informatiehuishouding te verbeteren. Het project zal zich richten op de herziening van de Archiefwet en op het rechtsgeldig inregelen van digitale archivering, het indammen en terugdringen van de papierstroom, het opstellen van beleid governance en aanverwante beleidsinstrumenten, inrichten van bewaartermijnen binnen informatiesystemen, e-mail archivering etc. De functieprofielen uit het functiegebouw Rijk die van toepassing zijn op deze functie betreffen de functies: senior adviseur Van de kandidaat wordt verwacht dat hij / zij een integraal advies kan opstellen gebaseerd op te inventariseren wensen en eisen vanuit de organisatie, aangevuld met specifieke kennis van het aandachtsgebied. De kandidaat dient tevens te beschikken over ruime kennis van ICT-architectuur en proces modellering.
Eisen
- Bachelor - Master
- Geen ZZp-er
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met :
- Informatiearchitectuur
- Procesmodellering (BPMN Visio)
- Informatieanalyse
- Documenteren van architectuur (bijv met ArchiMate of Visio) . Wenselijk is als de aangeboden kandidaat kennis heeft van of affiniteit
heeft met het Juridisch domein (civiel recht, strafrecht fiscaal recht).
Wenselijk is als de aangeboden kandidaat kennis heeft van of affiniteit heeft.
Wensen
Competenties
- C-1 Kandidaat heeft aantoonbare ervaring als Senior adviseur op genoemde gebieden met voorkeur in de juridische sector
- C-2 Kandidaat heeft aantoonbare ICT kennis
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.

Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.