Opdrachten
Functioneel Beheerder
Info
Functie
Functioneel BeheerderLocatie
GroningenUren per week
36 uren per weekLooptijd
12.06.2022 - 29.11.2022Opdrachtnummer
110491Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding DUO Groningen is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar DUO Groningen toe één aanbieder zijn
Opdrachtomschrijving:
De functioneel beheerder maakt deel uit van het kernteam van het Business- en Analyseteam (BAT).
De functioneel beheerder is medeverantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het team en daarmee namens de stakeholders verantwoordelijk voor de continuïteit en het optimaal functioneren van één of meer diensten binnen een deel van de organisatie. De functioneel beheerder ondersteunt de Product Owner bij het functioneel aansturen van één of meerdere DevOps-teams en het BAT-team.
De werkzaamheden van de functioneel beheerder bestaan uit:
Behoeftemanagement:
• Identificeert, analyseert en diagnosticeert de hoofdoorzaken van incidenten om herhaling van deze verstoringen te voorkomen.
• Organiseert de communicatie met afnemers en leveranciers.
• Onderkent (informatie)behoeften en levert bijdragen aan de vertaling daarvan.
• Meet en rapporteert over de kwaliteit van de dienstverlening, doet verbetervoorstellen voor de dienst(verlening)
• Ondersteunen van de product owner bij het maken van afspraken tussen de verschillende BAT’s om de dienstverlening van een bedrijfsproces of generieke services te waarborgen.
Gebruiksbeheer:
• Analyseert en herstelt incidenten in de dienst(verlening), met name waar het een verstoring betreft op SCOMPAFJH aspecten (voor IT aspecten wordt de verbinding gelegd met het DevOps team).
• Verleent ondersteuning bij het gebruik van de diensten door het afhandelen van tweedelijns incidenten.
• Stelt in overleg met stakeholders (wijzigingen in) wensen en acceptatiecriteria vast.
• Adviseert over (wijzigingen in) de dienst(verlening) van externe leveranciers, controleert de kwaliteit van de dienst(verlening) ten opzichte van de afspraken en acteert in geval van afwijkingen.
Functionaliteitenbeheer:
• Neemt deel aan project- en werkgroepen, levert specialistische ondersteuning, geeft implicaties, beperkingen en verbeteringen aan en zet deze om in voorstellen en adviseert
over kostenconsequenties en tijdlijnen.
• Stelt specificaties (requirements) voor diensten en acceptatiecriteria op.
• Stelt implementatieplannen op (of laat dit opstellen)voor het invoeren van gewijzigde (onderdelen van) diensten (SCOMPAFJH).
• Geeft advies over de vrijgave van gewijzigde (onderdelen van) diensten.
• Laat gebruikershandleidingen en procesbeschrijvingen opstellen.
Wijzigingenbeheer:
• Plant het onderhoud.
• Onderkent informatiebehoeften en vertaalt deze naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van diensten.
• Levert een bijdrage aan het vaststellen van de impact van wijzigingsverzoeken voor de bedrijfsprocessen en de administratieve organisatie.
• Adviseert over de prioritering van wijzigingsverzoeken en het opstellen van acceptatiecriteria.
Verantwoordelijkheden:
• Legt verantwoording af aan de product owner over de kwaliteit van het gebruiksbeheer, het wijzigingenbeheer, het functionaliteitenbeheer en het behoeftemanagement.
• Coordineert ook 'aandachtsgebieden' / thema's binnen de backlog en stemt af met betrokken
• Legt verantwoording af over zijn functioneren als FB-er aan een operationeel manager.
• Neemt beslissingen bij het gebruiksbeheer, het wijzigingenbeheer, het functionaliteitenbeheer en het behoeftemanagement.
• Onderhoudt daartoe in- en externe contacten bij het uitwisselen van (IV-)gegevens en (IV- )informatie ten behoeve van het opstellen van deelproducten (technisch inhoudelijk) en om af te stemmen over de voorbereiding en voorwaarden voor implementatie.
Achtergrond opdracht:
Door het vertrek van twee functioneel beheerders zijn twee vacatures uitgezet. Om de tijd tot invulling van de vacatures te overbruggen zoeken we tijdelijke versterking van het team. De werkzaamheden focussen zich op het perceel Particuliere Diensten. De teams hierin zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van met name functionaliteit t.b.v. particuliere klanten. Het gaat daarbij om zelfbouw (Java en Blueriq) en ingekochte standaardoplossingen.
Particuliere Diensten maakt onderdeel uit van de Service-eenheid Klant (SEK).
SEK ondersteunt DUO directies bij het leveren van diensten aan externe klanten op alle kanalen.
DUO ontwikkelt zich steeds meer als digitale dienstverlener. Hiervoor is steeds meer kennis nodig van digitale dienstverlening en zelfbediening aan de ‘voorkant’ van de klantketen. SEK is een service-eenheid met kennis van zaken die, samen met de klanten, DUO-breed zorg draagt voor een optimaal klantcontact.
De huidige Service Eenheid Klant richt zich vooral op online klantcontact. SEK ontwerpt, bouwt, beheert en optimaliseert (beveiligde)
websites en applicaties en verzorgt informatie logistieke services: ontvangen, beveiligen, sturen, archiveren en versturen. Ook faciliteert SEK innovatie, meestal in de vorm van pilots.
DUO en ook SEK hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het Agile werken. Functioneel beheerders werken in multidisciplinaire teams aan beheer, onderhoud en innovatie van diensten.
Eisen:
-Afgeronde HBO-opleiding, aantoonbaar op CV
-BiSL (Business Information Management Foundation)
-Functioneel beheer van informatiesystemen (behoeftemanagement, gebruiks-, functionaliteiten- en wijzigingenbeheer), recente ervaring (3 jaar).
Wensen:
-Kennis van Agile werkwijze (scrum, kanban)
-Ervaring met werken in multidisciplinaire teams in een Agile omgeving (scrum, kanban)
Competenties:
-Neemt initiatief, handelt pro-actief
-Samenwerken
-Communicatieve vaardigheden
-Plannen en organiseren
-Analyseren
-Coordineren
-Verantwoordelijkheid nemen
Aanvullende informatie
Een aangeboden cv moet de volledige NAW, geboortedatum, het telefoonnummer en het e-mail adres van de kandidaat bevatten.
Werksituatie : Doorlenen is niet toegestaan.
Exclusiviteit is vereist bij acceptatie van een uitnodiging voor intake tot 4 dagen na de intakedatum.
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
Sogeti Nederland B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding DUO Groningen is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar DUO Groningen toe één aanbieder zijn
Opdrachtomschrijving:
De functioneel beheerder maakt deel uit van het kernteam van het Business- en Analyseteam (BAT).
De functioneel beheerder is medeverantwoordelijk voor het realiseren van de doelen van het team en daarmee namens de stakeholders verantwoordelijk voor de continuïteit en het optimaal functioneren van één of meer diensten binnen een deel van de organisatie. De functioneel beheerder ondersteunt de Product Owner bij het functioneel aansturen van één of meerdere DevOps-teams en het BAT-team.
De werkzaamheden van de functioneel beheerder bestaan uit:
Behoeftemanagement:
• Identificeert, analyseert en diagnosticeert de hoofdoorzaken van incidenten om herhaling van deze verstoringen te voorkomen.
• Organiseert de communicatie met afnemers en leveranciers.
• Onderkent (informatie)behoeften en levert bijdragen aan de vertaling daarvan.
• Meet en rapporteert over de kwaliteit van de dienstverlening, doet verbetervoorstellen voor de dienst(verlening)
• Ondersteunen van de product owner bij het maken van afspraken tussen de verschillende BAT’s om de dienstverlening van een bedrijfsproces of generieke services te waarborgen.
Gebruiksbeheer:
• Analyseert en herstelt incidenten in de dienst(verlening), met name waar het een verstoring betreft op SCOMPAFJH aspecten (voor IT aspecten wordt de verbinding gelegd met het DevOps team).
• Verleent ondersteuning bij het gebruik van de diensten door het afhandelen van tweedelijns incidenten.
• Stelt in overleg met stakeholders (wijzigingen in) wensen en acceptatiecriteria vast.
• Adviseert over (wijzigingen in) de dienst(verlening) van externe leveranciers, controleert de kwaliteit van de dienst(verlening) ten opzichte van de afspraken en acteert in geval van afwijkingen.
Functionaliteitenbeheer:
• Neemt deel aan project- en werkgroepen, levert specialistische ondersteuning, geeft implicaties, beperkingen en verbeteringen aan en zet deze om in voorstellen en adviseert
over kostenconsequenties en tijdlijnen.
• Stelt specificaties (requirements) voor diensten en acceptatiecriteria op.
• Stelt implementatieplannen op (of laat dit opstellen)voor het invoeren van gewijzigde (onderdelen van) diensten (SCOMPAFJH).
• Geeft advies over de vrijgave van gewijzigde (onderdelen van) diensten.
• Laat gebruikershandleidingen en procesbeschrijvingen opstellen.
Wijzigingenbeheer:
• Plant het onderhoud.
• Onderkent informatiebehoeften en vertaalt deze naar functionaliteiten gericht op het optimaal benutten van diensten.
• Levert een bijdrage aan het vaststellen van de impact van wijzigingsverzoeken voor de bedrijfsprocessen en de administratieve organisatie.
• Adviseert over de prioritering van wijzigingsverzoeken en het opstellen van acceptatiecriteria.
Verantwoordelijkheden:
• Legt verantwoording af aan de product owner over de kwaliteit van het gebruiksbeheer, het wijzigingenbeheer, het functionaliteitenbeheer en het behoeftemanagement.
• Coordineert ook 'aandachtsgebieden' / thema's binnen de backlog en stemt af met betrokken
• Legt verantwoording af over zijn functioneren als FB-er aan een operationeel manager.
• Neemt beslissingen bij het gebruiksbeheer, het wijzigingenbeheer, het functionaliteitenbeheer en het behoeftemanagement.
• Onderhoudt daartoe in- en externe contacten bij het uitwisselen van (IV-)gegevens en (IV- )informatie ten behoeve van het opstellen van deelproducten (technisch inhoudelijk) en om af te stemmen over de voorbereiding en voorwaarden voor implementatie.
Achtergrond opdracht:
Door het vertrek van twee functioneel beheerders zijn twee vacatures uitgezet. Om de tijd tot invulling van de vacatures te overbruggen zoeken we tijdelijke versterking van het team. De werkzaamheden focussen zich op het perceel Particuliere Diensten. De teams hierin zijn verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van met name functionaliteit t.b.v. particuliere klanten. Het gaat daarbij om zelfbouw (Java en Blueriq) en ingekochte standaardoplossingen.
Particuliere Diensten maakt onderdeel uit van de Service-eenheid Klant (SEK).
SEK ondersteunt DUO directies bij het leveren van diensten aan externe klanten op alle kanalen.
DUO ontwikkelt zich steeds meer als digitale dienstverlener. Hiervoor is steeds meer kennis nodig van digitale dienstverlening en zelfbediening aan de ‘voorkant’ van de klantketen. SEK is een service-eenheid met kennis van zaken die, samen met de klanten, DUO-breed zorg draagt voor een optimaal klantcontact.
De huidige Service Eenheid Klant richt zich vooral op online klantcontact. SEK ontwerpt, bouwt, beheert en optimaliseert (beveiligde)
websites en applicaties en verzorgt informatie logistieke services: ontvangen, beveiligen, sturen, archiveren en versturen. Ook faciliteert SEK innovatie, meestal in de vorm van pilots.
DUO en ook SEK hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het Agile werken. Functioneel beheerders werken in multidisciplinaire teams aan beheer, onderhoud en innovatie van diensten.
Eisen:
-Afgeronde HBO-opleiding, aantoonbaar op CV
-BiSL (Business Information Management Foundation)
-Functioneel beheer van informatiesystemen (behoeftemanagement, gebruiks-, functionaliteiten- en wijzigingenbeheer), recente ervaring (3 jaar).
Wensen:
-Kennis van Agile werkwijze (scrum, kanban)
-Ervaring met werken in multidisciplinaire teams in een Agile omgeving (scrum, kanban)
Competenties:
-Neemt initiatief, handelt pro-actief
-Samenwerken
-Communicatieve vaardigheden
-Plannen en organiseren
-Analyseren
-Coordineren
-Verantwoordelijkheid nemen
Aanvullende informatie
Een aangeboden cv moet de volledige NAW, geboortedatum, het telefoonnummer en het e-mail adres van de kandidaat bevatten.
Werksituatie : Doorlenen is niet toegestaan.
Exclusiviteit is vereist bij acceptatie van een uitnodiging voor intake tot 4 dagen na de intakedatum.
De recruiter
YellowFriday

Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.