Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. Verkenner Datagovernance- J&V-OM

Verkenner Datagovernance- J&V-OM

Info

Functie

Verkenner Datagovernance- J&V-OM

Locatie

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

16.11.2025 - 29.01.2026

Opdrachtnummer

250017

Sluitingsdatum

date-icon06.11.2025 clock-icon11:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Het Openbaar Ministerie wil concrete stappen te zetten in datagedreven en informatie gestuurd werken. Voor het effectief beheren van data is zowel datagovernance (beleid, processen en organisatie) en gegevensmanagement (operationele processen en technieken) van belang. Als Verkenner Datagovernance heb je de opdracht om met een advies en plan van aanpak te komen om datagovernance en gegevensmanagement organisatorisch bij het OM in te bedden. Je inventariseert de bestaande datagovernance en huidige besturing van gegevensmanagement op dit moment binnen het OM. Dat doe je in overleg met de diverse stakeholders op dit gebied, zoals

  • collega's binnen de CIO Office,
  • kwartiermaker Compliance & Kwaliteitszorg,
  • architecten IT-landschap
  • en procesadviseurs van de directie ODI. Daarnaast breng je in kaart op welke wijze datagovernance kan aansluiten bij reeds bestaande governance binnen het OM en welke elementen hierbij vervolgens nog ontbreken. Hierbij hou je rekening met reeds genomen besloten en lopende ontwikkelingen die impact hebben op de governance. Bij het opstellen van het advies en plan van aanpak is duidelijk dat je kennis hebt genomen van het eerdere inrichtingsvoorstel CDO en de handreiking organisatieinrichting gegevensmanagement vanuit J&V, maar hierbij kritisch hebt gekeken naar de toepasbaarheid binnen het OM.
  • Achtergrond opdracht Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal),

    • 10 arrondissementsparketten,
    • 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie)

    en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl


    Eisen


    Deze opdracht is niet geschikt voor een zzp-er.

    • De aangeboden kandidaat beschikt over de certificering(en) DAMA -en of DMBOK
    • De aangeboden kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
    • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met operationele datamanagementactiviteiten en/of business intellegence en/of datawarehousing
    • De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving in de praktijk zoals de AVG en/of BIO en/of ISO 27001/27002 en/of NIST
    • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met data architectuur data modelleren data governance en data quality


    Wensen

    • De kandidaat heeft Relevante kennis van en ervaring met verschillende datamanagementtools -technologieën (zoals; Oracle Visualizer en/of PowerBI)
    • De kandidaat heeft Relevante werkervaring met datagovernance in een complexe (overheids)organisatie
    • De kandidaat heeft  aantoonbare relevante werkervaring met advisering op strategisch en/of tactisch niveau

    Competenties

    • Bestuurssensitiviteit
    • creativiteit
    • netwerken
    • motiveren
    • samenwerken
    • overtuigingskracht
    • plannen en organiseren

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Sogeti Nederland B.V.

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Het Openbaar Ministerie wil concrete stappen te zetten in datagedreven en informatie gestuurd werken. Voor het effectief beheren van data is zowel datagovernance (beleid, processen en organisatie) en gegevensmanagement (operationele processen en technieken) van belang. Als Verkenner Datagovernance heb je de opdracht om met een advies en plan van aanpak te komen om datagovernance en gegevensmanagement organisatorisch bij het OM in te bedden. Je inventariseert de bestaande datagovernance en huidige besturing van gegevensmanagement op dit moment binnen het OM. Dat doe je in overleg met de diverse stakeholders op dit gebied, zoals

  • collega's binnen de CIO Office,
  • kwartiermaker Compliance & Kwaliteitszorg,
  • architecten IT-landschap
  • en procesadviseurs van de directie ODI. Daarnaast breng je in kaart op welke wijze datagovernance kan aansluiten bij reeds bestaande governance binnen het OM en welke elementen hierbij vervolgens nog ontbreken. Hierbij hou je rekening met reeds genomen besloten en lopende ontwikkelingen die impact hebben op de governance. Bij het opstellen van het advies en plan van aanpak is duidelijk dat je kennis hebt genomen van het eerdere inrichtingsvoorstel CDO en de handreiking organisatieinrichting gegevensmanagement vanuit J&V, maar hierbij kritisch hebt gekeken naar de toepasbaarheid binnen het OM.
  • Achtergrond opdracht Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal),

    • 10 arrondissementsparketten,
    • 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie)

    en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl


    Eisen


    Deze opdracht is niet geschikt voor een zzp-er.

    • De aangeboden kandidaat beschikt over de certificering(en) DAMA -en of DMBOK
    • De aangeboden kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
    • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met operationele datamanagementactiviteiten en/of business intellegence en/of datawarehousing
    • De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving in de praktijk zoals de AVG en/of BIO en/of ISO 27001/27002 en/of NIST
    • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met data architectuur data modelleren data governance en data quality


    Wensen

    • De kandidaat heeft Relevante kennis van en ervaring met verschillende datamanagementtools -technologieën (zoals; Oracle Visualizer en/of PowerBI)
    • De kandidaat heeft Relevante werkervaring met datagovernance in een complexe (overheids)organisatie
    • De kandidaat heeft  aantoonbare relevante werkervaring met advisering op strategisch en/of tactisch niveau

    Competenties

    • Bestuurssensitiviteit
    • creativiteit
    • netwerken
    • motiveren
    • samenwerken
    • overtuigingskracht
    • plannen en organiseren

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    De recruiter

    Daphne Blankert

    YellowFriday

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Yellow Friday
    Privacy overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

    Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

    Meer informatie over ons privacybeleid.

    Meer informatie over ons cookiebeleid.