Opdrachten
Ambassadeur Dienstverlening
Info
Functie
Ambassadeur DienstverleningLocatie
Den HaagUren per week
36 uren per weekLooptijd
02.10.2023 - 02.11.2023Opdrachtnummer
145247Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
1.1 Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
1.2 Over team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en
uitvoeringskracht op het gebied van klant gedreven dienstverlening te bundelen. Met
praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij
gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat
gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en
ondernemers.
Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Proberen. VNG Realisatie werkt
met de ontwikkelcyclus Weten – Proberen – Maken – Beheren. Kansrijke ideeën en
initiatieven die zijn ontstaan en geanalyseerd door basisteam Weten, worden binnen
Proberen geconcretiseerd naar een project of programma, product of dienst. Het doel
hierbij is altijd dat deze nieuwe oplossingen uiteindelijk collectief kunnen worden gebruikt
door gemeenten. Basisteam Proberen helpt kortom met het verder brengen van zaken
potentieel collectief zijn, maar nog niet verankerd zijn in de dagelijkse praktijk.
Omschrijving van de opdracht
Als Ambassadeur Dienstverlening ben je verantwoordelijk voor het realiseren van
bestuurlijke draagvlak bij gemeenten van één of meerdere projecten in het
Dienstverleningsdomein. De ambassadeur rapporteert daarbij aan de Coördinator team
Dienstverlening en waar nodig aan de manager van Basisteam Proberen.
Als Ambassadeur Dienstverlening werk je allereerst aan de projecten Digitale
toegankelijkheid & Duidelijke overheidscommunicatie. En aan het project Omnichannel met MijnZaken.
Digitale toegankelijkheid & Duidelijke overheidscommunicatie
Sinds 1 juli 2018 is het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van kracht. In
het Besluit is bepaald dat websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties
moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hierover moet verantwoording worden
afgelegd in een toegankelijkheidsverklaring en gelden verschillende ingangsdata. Zie
voor meer info: https://vng.nl/rubrieken/onderwerpen/digitale-toegankelijkheid
Door duidelijk communiceren naar klanten wordt onnodige contacten door
‘herhaalverkeer’ voorkomen, waarmee op kosten wordt bespaard. Gemeenten hebben
zorg om duidelijk, begrijpelijk en toegankelijk te communiceren naar hun inwoners. Ze
willen er graag meer en beter werk van maken en daarbij willen ze worden ondersteund.
Denk hierbij aan standaardteksten: webteksten, brieven aan inwoners en ondernemers
en webformulieren. Door het bundelen van goede voorbeelden en
handelingsperspectieven worden gemeenten ondersteund.
Omnichannel met MijnZaken
In 2021 hebben gemeenten, landelijke overheden en belangenorganisaties hebben onder
regie van VNG Realisatie een praktische omnichannel aanpak ontwikkeld. Uit deze
samenwerking is de handreiking omnichannel aanpak ontwikkelt met de bouwstenen van
de omnichannel aanpak om de interactie met klanten te verbeteren. En ook zijn
meerdere bouwstenen beproeft. Zie voor meer informatie:
https://www.vngrealisatie.nl/producten/omnichannel-dienstverlening
In 2022 is het project MijnZaken service gestart. Dit is een generieke gegevenspatroon
dat kanaal- product,- en organisatie onafhankelijk geboden kan worden aan burgers en
ondernemers. MijnZaken is ook wel de track & trace functie binnen de
overheidsdienstverlening. Met een MijnZaken kunnen burgers en ondernemers de
statusinformatie volgen over hun producten en diensten, ook als daarbij meerdere
overheidsorganisaties betrokken zijn. MijnZaken is momenteel veel terug te vinden
binnen de centrale overheidsportalen van gemeenten. Voor het succes van de uitrol van
MijnZaken service zetten we in 2023 in op bestuurlijke draagvlak binnen gemeenten.
Mogelijke vervolgprojecten bevinden zich met name binnen de thema’s kanaalstrategie
en inclusieve dienstverlening, maar een bredere blik naar ondernemersdienstverlening of
het belastingdomein is niet uitgesloten.
1.4 Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als ambassadeur draag je bij aan de versterking van het bestuurlijke draagvlak voor de
betreffende dienstverleningsprojecten. Je zoekt actief bestuurders op om hen te
interesseren, stimuleren en activeren. Je bent daarmee een belangrijke schakel tussen
de gemeenten, de VNG en andere betrokken partijen.
Specifiek:
- Benaderen van bestuurders en hoger management bij gemeenten, zowel
individueel als in groepsverband (online), om draagvlak te vergroten en concrete
afspraken te realiseren.
- Versterken van bestuurlijk draagvlak bij zowel nieuwe als bestaande
(pilot)gemeenten.
- Promoten van standaarden, producten en handelingsperspectieven aan
gemeentebestuurders voor implementatie.
- Organiseren van collectieve gesprekken tussen gemeenten en
softwareleveranciers, in samenwerking met het Kenniscentrum Markt en
Overheid, om bedrijven aan te moedigen te investeren in technische
functionaliteiten.
- Terugkoppeling van knelpunten, wensen en opmerkingen van bestuurders aan
projectteams.
- Rapportage aan projectleiders en indien nodig aan de manager van Basisteam
Proberen.
- Verzorgen van presentaties voor stuurgroepen en relevante partijen binnen en
buiten de VNG.
- Spreken op bestuurdersbijeenkomsten en webinars, in samenwerking met
vertegenwoordigers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK), de Taskforce Samen Organiseren, de VGS, het CIO
Beraad, de VDP en het A&O fonds.
- Verantwoording van werkzaamheden in samenwerking met projectleiders en VNG
beleid, waarbij een plan van aanpak en procesafspraken worden opgesteld
1.5 Resultaat van de opdracht
Het bestuurlijk draagvlak van de betreffende dienstverleningsprojecten vergroten door
lokale bestuurders en hoge ambtenaren actief benaderen voor een gesprek. De
ambassadeurs informeren de bestuurders over de voordelen voor inwoners,
medewerkers en organisatie en anderzijds de kosten vanuit de praktijk.
2. Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Het niet voldoen aan één of meerdere eisen of aan het maximale uurtarief betekent
uitsluiting van verdere beoordeling van de inschrijving (knock-out). Het ontbreken van
informatie of antwoorden, bijvoorbeeld door onjuiste of onvolledige overname van
overzichten, gegevens en verklaringen, is voor eigen risico van de inschrijver, en kan
leiden tot uitsluiting.
De eisen zoals deze zijn geformuleerd in onderstaande tabel zijn leidend in geval van
eventuele discrepanties met de overige tekst.
Kennis en expertise
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt dat de aangeboden kandidaat
aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.)
minimaal beschikt over:
• Afgeronde HBO opleiding, voorkeur voor Bestuurskunde opleidingen of een rechten
opleiding;
• HBO Werk- en denkniveau;
• Minimaal 2 jaar werkervaring in bestuurlijke aanjaagfunctie/ambassadeur rol gericht
op gemeenten;
• Minimaal 2 concrete voorbeelden van ervaring met gemeentelijke dienstverlening
blijkend uit motivatiebrief
• Beschikt over een sterk bestuurlijk netwerk van minimaal 10 gemeenten blijkend uit
de motivatiebrief
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele)
gespreksronde:
• Resultaatgerichtheid
• Omgevingsbewustzijn
• Samenwerken
• Integriteit
• Overtuigingskracht
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
VNG Realisatie B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
1.1 Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de
uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven
door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief
te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te
stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de
dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke
speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
1.2 Over team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en
uitvoeringskracht op het gebied van klant gedreven dienstverlening te bundelen. Met
praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij
gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat
gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en
ondernemers.
Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Proberen. VNG Realisatie werkt
met de ontwikkelcyclus Weten – Proberen – Maken – Beheren. Kansrijke ideeën en
initiatieven die zijn ontstaan en geanalyseerd door basisteam Weten, worden binnen
Proberen geconcretiseerd naar een project of programma, product of dienst. Het doel
hierbij is altijd dat deze nieuwe oplossingen uiteindelijk collectief kunnen worden gebruikt
door gemeenten. Basisteam Proberen helpt kortom met het verder brengen van zaken
potentieel collectief zijn, maar nog niet verankerd zijn in de dagelijkse praktijk.
Omschrijving van de opdracht
Als Ambassadeur Dienstverlening ben je verantwoordelijk voor het realiseren van
bestuurlijke draagvlak bij gemeenten van één of meerdere projecten in het
Dienstverleningsdomein. De ambassadeur rapporteert daarbij aan de Coördinator team
Dienstverlening en waar nodig aan de manager van Basisteam Proberen.
Als Ambassadeur Dienstverlening werk je allereerst aan de projecten Digitale
toegankelijkheid & Duidelijke overheidscommunicatie. En aan het project Omnichannel met MijnZaken.
Digitale toegankelijkheid & Duidelijke overheidscommunicatie
Sinds 1 juli 2018 is het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van kracht. In
het Besluit is bepaald dat websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties
moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hierover moet verantwoording worden
afgelegd in een toegankelijkheidsverklaring en gelden verschillende ingangsdata. Zie
voor meer info: https://vng.nl/rubrieken/onderwerpen/digitale-toegankelijkheid
Door duidelijk communiceren naar klanten wordt onnodige contacten door
‘herhaalverkeer’ voorkomen, waarmee op kosten wordt bespaard. Gemeenten hebben
zorg om duidelijk, begrijpelijk en toegankelijk te communiceren naar hun inwoners. Ze
willen er graag meer en beter werk van maken en daarbij willen ze worden ondersteund.
Denk hierbij aan standaardteksten: webteksten, brieven aan inwoners en ondernemers
en webformulieren. Door het bundelen van goede voorbeelden en
handelingsperspectieven worden gemeenten ondersteund.
Omnichannel met MijnZaken
In 2021 hebben gemeenten, landelijke overheden en belangenorganisaties hebben onder
regie van VNG Realisatie een praktische omnichannel aanpak ontwikkeld. Uit deze
samenwerking is de handreiking omnichannel aanpak ontwikkelt met de bouwstenen van
de omnichannel aanpak om de interactie met klanten te verbeteren. En ook zijn
meerdere bouwstenen beproeft. Zie voor meer informatie:
https://www.vngrealisatie.nl/producten/omnichannel-dienstverlening
In 2022 is het project MijnZaken service gestart. Dit is een generieke gegevenspatroon
dat kanaal- product,- en organisatie onafhankelijk geboden kan worden aan burgers en
ondernemers. MijnZaken is ook wel de track & trace functie binnen de
overheidsdienstverlening. Met een MijnZaken kunnen burgers en ondernemers de
statusinformatie volgen over hun producten en diensten, ook als daarbij meerdere
overheidsorganisaties betrokken zijn. MijnZaken is momenteel veel terug te vinden
binnen de centrale overheidsportalen van gemeenten. Voor het succes van de uitrol van
MijnZaken service zetten we in 2023 in op bestuurlijke draagvlak binnen gemeenten.
Mogelijke vervolgprojecten bevinden zich met name binnen de thema’s kanaalstrategie
en inclusieve dienstverlening, maar een bredere blik naar ondernemersdienstverlening of
het belastingdomein is niet uitgesloten.
1.4 Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als ambassadeur draag je bij aan de versterking van het bestuurlijke draagvlak voor de
betreffende dienstverleningsprojecten. Je zoekt actief bestuurders op om hen te
interesseren, stimuleren en activeren. Je bent daarmee een belangrijke schakel tussen
de gemeenten, de VNG en andere betrokken partijen.
Specifiek:
- Benaderen van bestuurders en hoger management bij gemeenten, zowel
individueel als in groepsverband (online), om draagvlak te vergroten en concrete
afspraken te realiseren.
- Versterken van bestuurlijk draagvlak bij zowel nieuwe als bestaande
(pilot)gemeenten.
- Promoten van standaarden, producten en handelingsperspectieven aan
gemeentebestuurders voor implementatie.
- Organiseren van collectieve gesprekken tussen gemeenten en
softwareleveranciers, in samenwerking met het Kenniscentrum Markt en
Overheid, om bedrijven aan te moedigen te investeren in technische
functionaliteiten.
- Terugkoppeling van knelpunten, wensen en opmerkingen van bestuurders aan
projectteams.
- Rapportage aan projectleiders en indien nodig aan de manager van Basisteam
Proberen.
- Verzorgen van presentaties voor stuurgroepen en relevante partijen binnen en
buiten de VNG.
- Spreken op bestuurdersbijeenkomsten en webinars, in samenwerking met
vertegenwoordigers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK), de Taskforce Samen Organiseren, de VGS, het CIO
Beraad, de VDP en het A&O fonds.
- Verantwoording van werkzaamheden in samenwerking met projectleiders en VNG
beleid, waarbij een plan van aanpak en procesafspraken worden opgesteld
1.5 Resultaat van de opdracht
Het bestuurlijk draagvlak van de betreffende dienstverleningsprojecten vergroten door
lokale bestuurders en hoge ambtenaren actief benaderen voor een gesprek. De
ambassadeurs informeren de bestuurders over de voordelen voor inwoners,
medewerkers en organisatie en anderzijds de kosten vanuit de praktijk.
2. Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Het niet voldoen aan één of meerdere eisen of aan het maximale uurtarief betekent
uitsluiting van verdere beoordeling van de inschrijving (knock-out). Het ontbreken van
informatie of antwoorden, bijvoorbeeld door onjuiste of onvolledige overname van
overzichten, gegevens en verklaringen, is voor eigen risico van de inschrijver, en kan
leiden tot uitsluiting.
De eisen zoals deze zijn geformuleerd in onderstaande tabel zijn leidend in geval van
eventuele discrepanties met de overige tekst.
Kennis en expertise
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt dat de aangeboden kandidaat
aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.)
minimaal beschikt over:
• Afgeronde HBO opleiding, voorkeur voor Bestuurskunde opleidingen of een rechten
opleiding;
• HBO Werk- en denkniveau;
• Minimaal 2 jaar werkervaring in bestuurlijke aanjaagfunctie/ambassadeur rol gericht
op gemeenten;
• Minimaal 2 concrete voorbeelden van ervaring met gemeentelijke dienstverlening
blijkend uit motivatiebrief
• Beschikt over een sterk bestuurlijk netwerk van minimaal 10 gemeenten blijkend uit
de motivatiebrief
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele)
gespreksronde:
• Resultaatgerichtheid
• Omgevingsbewustzijn
• Samenwerken
• Integriteit
• Overtuigingskracht
De recruiter
YellowFriday

Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.