Vraag jij je weleens af of je alleen naar dingen kijkt of dat je ze ook echt ziet? Hoe vaak doe je dingen op de automatische piloot en zie je een stuk minder dan je zou moeten zien? Het is heel menselijk om niet alles te zien. Er is namelijk zoveel te zien en te verwerken dat je hersenen dat wat ze denken dat weggelaten kan worden ook weglaten. Zo kan het zijn dat jij iets heel anders ziet dan iemand anders op precies dezelfde plek. Wij vinden dat het als recruiter essentieel is dat zowel de kandidaat als de klant echt gezien wordt.

Echt zien

Je bewust zijn van wat je om je heen ziet is volgens ons erg belangrijk. Aandacht geven aan wat je ziet. De kleinste details kunnen weleens heel belangrijk zijn. Dus niet klakkeloos de juiste kandidaten bij openstaande opdrachten zoeken, maar aandacht geven aan de inhoud van de opdrachten, je verdiepen in de functie en in de klant. En op basis daarvan niet alleen gaan speuren naar de kandidaat die matcht bij de harde eisen, maar je verdiepen in de kandidaat waardoor je perfect kunt inschatten of dit de juiste kandidaat is voor deze opdracht.

Het afvinken van de harde eisen, zeker als een match-to-role motivatie is toegevoegd, kan in principe iedereen met een goed verstand. Op zich is daar niets mis mee. Je selecteert een kandidaat die in zijn of haar CV en motivatie alles heeft opgenomen dat de klant wil zien. De kans is groot dat deze kandidaat aan de klant voorgesteld kan worden. CV beoordeling afgerond. So far so good. En weet je dat tegenwoordig de matches zelfs digitaal gemaakt worden? Waar is de menselijke factor gebleven?

Matchmaking

Wat ons betreft is voor het maken van een goede match veel meer nodig. Daar komt de echte recruiter opdagen! Als je niet alleen kijkt naar de eisen, maar wilt en kunt zien wat de opdracht exact inhoudt. Weten wat verwacht wordt en weten wanneer de klant tevreden is. Dan is meer nodig. Om te beginnen moet je precies weten wat de kandidaat gaat doen. Wat doet een database administrator bijvoorbeeld? Hoe ziet de dag van een netwerkspecialist eruit? Wat is security en wat moet zo’n security specialist nu eigenlijk doen? Wij horen van de kandidaten die wij spreken vaak dat ze het waarderen dat ze met ons werkinhoudelijk kunnen praten. Dus niet alleen de vraag krijgen welke versie van Angular ze kennen. Weten wat snel aan te leren valt en wat veel tijd kost en beoordelen of de soft skills van de kandidaat matchen met wat in de betreffende klantomgeving benodigd is. Maar ook weten wat de kandidaat nu eigenlijk moet gaan doen, en met hem of haar inhoudelijk bespreken of hij of zij dat ook kan. Daar ligt de crux bij professionele arbeidsbemiddeling!

Klantkennis

Verder is klantkennis van groot belang. Een bank is een heel ander soort opdrachtgever dan een overheidsinstelling. Wat zijn de verschillen en hoe kan je beoordelen of je kandidaat, waar je het hele lijstje eisen hebt afgevinkt, daar past? Wij kennen de stakeholders op jouw project persoonlijk, kennen het team, de cultuur en de dynamiek. Hiermee is de cirkel rond.

Kandidaatkennis

In de wereld van de arbeidsbemiddelaars blijkt het toch vaak om de marges te gaan en niet persé om jou. Wij zetten onze kandidaten centraal. Wij willen jou leren kennen, veel zien en opmerken, goed achterhalen wie jij bent, wat je kunt en wat je wilt. En dan op intensief op zoek naar de beste match. Waarbij een aantrekkelijk tarief krijgen voor jou, en natuurlijk een mooie marge voor ons,  zeker ook belangrijk is. Daar zijn we open over.

CV beoordelaar of juist niet

Vaak worden academici met veel jaren werkervaring gevraagd, die bij de CV beoordelaars vaak door MBO, hooguit HBO geschoold personeel met vrijwel geen werkervaring beoordeeld worden. Dat is niet onze manier. Bij Yellow Friday werken we met frontoffice consultants die beschikken over jarenlange ervaring. Zij kennen de markt, hebben een uitstekend netwerk en staan dichtbij zowel de kandidaat als de klant. Wij kijken niet alleen, maar zien jou ook echt!