Opdrachten

Capgemini Nederland B.V. Digital Product Designer- Belastingdienst

Digital Product Designer- Belastingdienst

Info

Functie

Digital Product Designer- Belastingdienst

Locatie

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

02.11.2025 - 30.12.2025

Opdrachtnummer

244814

Sluitingsdatum

date-icon15.10.2025 clock-icon15:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Als digital product designer ben je verantwoordelijk voor het creëren van interfaces die de behoeften van de eindgebruiker, de belangen van de Belastingdienst en de technische uitvoerbaarheid naadloos met elkaar verbinden. Zo maken we het voor burgers en bedrijven mogelijk om eenvoudig online hun belastingzaken te regelen. Onze prioriteit? Informatie die begrijpelijk en toegankelijk is en handelingsperspectief biedt. In deze functie focus je op verschillende Belastingdienst middelen, de digitalisering en verdere ontwikkeling daarvan, en de ontwikkeling om meer klantgericht en vanuit klantreizen te gaan werken. Jij richt jouw aandacht op:

  • De portalen van de Belastingdienst waarvoor je gebruikersinterfaces ontwerpt die niet alleen voldoen aan de verwachtingen van gebruikers maar ook de strategische richting van de organisatie ondersteunen, rekening houdend met de technische mogelijkheden
  • De digitalisering van belastingformulieren over verschillende belastingmiddelen
  • Je deelt je expertise met de UX-collega's, neemt deel aan de vakgroep Design Professionals en je helpt elkaar bij de werkzaamheden
  • Je stimuleert het werken vanuit klantbehoeften en klantreizen om zo nog meer klantgerichte focus in de realisatieprocessen te creëren
  • Met jouw ontwerp ideeën:
  • werk je in een multidisciplinair team, samen met UX-collega's, front-enders, business analisten en de businessvertegenwoordigers met hun expertise rondom het onderwerp.
  • zorg je ervoor dat de nieuwe en verbeterde producten tijdens gebruikersonderzoek worden getest en help je soms ook zelf bij het uitvoeren bij andere gebruikersonderzoeken, waarbij je gebruik maakt van het UX-lab binnen de Belastingdienst.

Je werkt aan meerdere projecten tegelijk, waarbij jouw inzet flexibel is. De projecten waar je aan werkt worden per PI (plannings) event besproken in overleg met de Product Owners binnen de Solution KIV (Klant Informatievoorzieningen). Altijd zet je jouw creatieve en analytische vaardigheden in om gebruiksvriendelijke oplossingen te ontwerpen. Je bent proactief en neemt het nodige initiatief in je werk. Ook probeer je de grenzen op te zoeken, uit te dagen om te vernieuwen en beweging te creëren. Je durft hierbij van invloed te zijn. Tot slot werk je veel samen met andere disciplines en weeg je de belangen van diverse stakeholders, wat een essentieel onderdeel is van je functie.


Achtergrond opdracht Intro Ben jij onze nieuwe digital product designer? Lees dan snel verder en ontdek wat de onderstaande functie jou te bieden heeft. Zorgen dat burgers, ondernemers en intermediairs zo eenvoudig mogelijk hun belastingzaken kunnen regelen. Dat hebben we voor ogen met de nieuwe online omgeving die we bij de Belastingdienst ontwikkelen en onderhouden. In deze omgeving kunnen burgers, ondernemers en intermediairs digitaal zakendoen, hun informatie inzien en eigen instellingen beheren. De vernieuwing van de digitale interactie voor burgers en ondernemers: herkenbaar, veilig en makkelijk. Dat doen wij niet alleen, maar samen met de klant en de business. Dit doe je bij Klantinteractie & -services Klantinteractie & services (KI&S) werkt mee in de (SAfe) large solution Klantinteractie voorzieningen (KIV), een samenwerkingsverband tussen KI&S en het onderdeel Informatievoorziening (IT) van de Belastingdienst. Hierin zijn ruim 30 scrumteams actief verdeeld over 5 Agile Release Trains (ART's). Deze teams werken aan het verbeteren van de digitale dienstverlening. Binnen KI&S zorgt de afdeling UX voor een optimale inzet van design collega's voor deze ART's, en voor verschillende kanalen en design expertises, zoals

  • de website en portalen van de Belastingdienst,
  • de website van Toeslagen,
  • het designsysteem Bold
  • en UX-research. Zo werk je samen met de andere design collega's aan een steviger betrokkenheid van gebruikers bij het ontwikkelen van producten en diensten en een klantgerichte focus in onze realisatieprocessen.
  • Eisen
    Opdracht is NIET geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA


    LET OP OBV DETACHERING

    • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en bij voorkeur een diploma in een voor de functie relevante richting.
    • Je bent bekend met de principes van servicedesign en design thinking, toegankelijkheid en WCAG-richtlijnen.
    • Je hebt ervaring met de complexe structuren van overheidsinstellingen of vergelijkbare grote organisaties.
    • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel mondeling als schriftelijk.
    • Je hebt 6 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met het ontwerpen van gebruikersinterfaces voor websites en portalen Hierbij zet je zowel jouw UX als UI competenties in (6 jaar)
    • Je hebt minimaal 6 jaar aantoonbare ervaring in het werken met ontwerptools zoals Figma (6 jaar)
    • Je hebt aantoonbare ervaring met agile (scrum) werken (4 jaar)
    • Je hebt ervaring met de complexe structuren van overheidsinstellingen of vergelijkbare grote organisaties (4 jaar)

    Competenties

    • Klantgerichtheid
    • Analyseren
    • Plannen en organiseren
    • Organisatiesensitiviteit
    • Resultaatgerichtheid

    Aanvullende Informatie
    Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Capgemini Nederland B.V.

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Als digital product designer ben je verantwoordelijk voor het creëren van interfaces die de behoeften van de eindgebruiker, de belangen van de Belastingdienst en de technische uitvoerbaarheid naadloos met elkaar verbinden. Zo maken we het voor burgers en bedrijven mogelijk om eenvoudig online hun belastingzaken te regelen. Onze prioriteit? Informatie die begrijpelijk en toegankelijk is en handelingsperspectief biedt. In deze functie focus je op verschillende Belastingdienst middelen, de digitalisering en verdere ontwikkeling daarvan, en de ontwikkeling om meer klantgericht en vanuit klantreizen te gaan werken. Jij richt jouw aandacht op:

    • De portalen van de Belastingdienst waarvoor je gebruikersinterfaces ontwerpt die niet alleen voldoen aan de verwachtingen van gebruikers maar ook de strategische richting van de organisatie ondersteunen, rekening houdend met de technische mogelijkheden
    • De digitalisering van belastingformulieren over verschillende belastingmiddelen
    • Je deelt je expertise met de UX-collega's, neemt deel aan de vakgroep Design Professionals en je helpt elkaar bij de werkzaamheden
    • Je stimuleert het werken vanuit klantbehoeften en klantreizen om zo nog meer klantgerichte focus in de realisatieprocessen te creëren
    • Met jouw ontwerp ideeën:
    • werk je in een multidisciplinair team, samen met UX-collega's, front-enders, business analisten en de businessvertegenwoordigers met hun expertise rondom het onderwerp.
    • zorg je ervoor dat de nieuwe en verbeterde producten tijdens gebruikersonderzoek worden getest en help je soms ook zelf bij het uitvoeren bij andere gebruikersonderzoeken, waarbij je gebruik maakt van het UX-lab binnen de Belastingdienst.

    Je werkt aan meerdere projecten tegelijk, waarbij jouw inzet flexibel is. De projecten waar je aan werkt worden per PI (plannings) event besproken in overleg met de Product Owners binnen de Solution KIV (Klant Informatievoorzieningen). Altijd zet je jouw creatieve en analytische vaardigheden in om gebruiksvriendelijke oplossingen te ontwerpen. Je bent proactief en neemt het nodige initiatief in je werk. Ook probeer je de grenzen op te zoeken, uit te dagen om te vernieuwen en beweging te creëren. Je durft hierbij van invloed te zijn. Tot slot werk je veel samen met andere disciplines en weeg je de belangen van diverse stakeholders, wat een essentieel onderdeel is van je functie.


    Achtergrond opdracht Intro Ben jij onze nieuwe digital product designer? Lees dan snel verder en ontdek wat de onderstaande functie jou te bieden heeft. Zorgen dat burgers, ondernemers en intermediairs zo eenvoudig mogelijk hun belastingzaken kunnen regelen. Dat hebben we voor ogen met de nieuwe online omgeving die we bij de Belastingdienst ontwikkelen en onderhouden. In deze omgeving kunnen burgers, ondernemers en intermediairs digitaal zakendoen, hun informatie inzien en eigen instellingen beheren. De vernieuwing van de digitale interactie voor burgers en ondernemers: herkenbaar, veilig en makkelijk. Dat doen wij niet alleen, maar samen met de klant en de business. Dit doe je bij Klantinteractie & -services Klantinteractie & services (KI&S) werkt mee in de (SAfe) large solution Klantinteractie voorzieningen (KIV), een samenwerkingsverband tussen KI&S en het onderdeel Informatievoorziening (IT) van de Belastingdienst. Hierin zijn ruim 30 scrumteams actief verdeeld over 5 Agile Release Trains (ART's). Deze teams werken aan het verbeteren van de digitale dienstverlening. Binnen KI&S zorgt de afdeling UX voor een optimale inzet van design collega's voor deze ART's, en voor verschillende kanalen en design expertises, zoals

  • de website en portalen van de Belastingdienst,
  • de website van Toeslagen,
  • het designsysteem Bold
  • en UX-research. Zo werk je samen met de andere design collega's aan een steviger betrokkenheid van gebruikers bij het ontwikkelen van producten en diensten en een klantgerichte focus in onze realisatieprocessen.
  • Eisen
    Opdracht is NIET geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA


    LET OP OBV DETACHERING

    • Je hebt minimaal een HBO werk- en denkniveau en bij voorkeur een diploma in een voor de functie relevante richting.
    • Je bent bekend met de principes van servicedesign en design thinking, toegankelijkheid en WCAG-richtlijnen.
    • Je hebt ervaring met de complexe structuren van overheidsinstellingen of vergelijkbare grote organisaties.
    • Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal, zowel mondeling als schriftelijk.
    • Je hebt 6 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met het ontwerpen van gebruikersinterfaces voor websites en portalen Hierbij zet je zowel jouw UX als UI competenties in (6 jaar)
    • Je hebt minimaal 6 jaar aantoonbare ervaring in het werken met ontwerptools zoals Figma (6 jaar)
    • Je hebt aantoonbare ervaring met agile (scrum) werken (4 jaar)
    • Je hebt ervaring met de complexe structuren van overheidsinstellingen of vergelijkbare grote organisaties (4 jaar)

    Competenties

    • Klantgerichtheid
    • Analyseren
    • Plannen en organiseren
    • Organisatiesensitiviteit
    • Resultaatgerichtheid

    Aanvullende Informatie
    Levering door Yellow Friday aan de Belastingdienst geschiedt via Capgemini.

    De recruiter

    Daphne Blankert

    YellowFriday

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Yellow Friday
    Privacy overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

    Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

    Meer informatie over ons privacybeleid.

    Meer informatie over ons cookiebeleid.