Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. Adviseur Informatiehuishouding - EZK/ACM

Adviseur Informatiehuishouding - EZK/ACM

Info

Functie

Adviseur Informatiehuishouding - EZK/ACM

Locatie

Uren per week

24 uren per week

Looptijd

01.01.2026 - 30.06.2026

Opdrachtnummer

253339

Sluitingsdatum

date-icon18.11.2025 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding EZ is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar EZ toe één aanbieder zijn

Voor het afronden van het programma Open op Orde zoekt de ACM een Adviseur Informatiehuishouding. De adviseur ondersteunt de interne beleidsadviseur informatiehuishouding bij het duurzaam verankeren van goed informatiebeheer binnen de organisatie. De nadruk ligt op het uitdragen van beleid, het vertalen van kaders naar praktische werkwijzen en het begeleiden van de afronding van het programma Open op Orde. Belangrijkste werkzaamheden:

  • Ondersteunen bij de afronding en borging van het programma Open op Orde; de 5e-meting inclusief formele decharge en aanvraag en verantwoording van externe financiering
  • Meewerken aan het opzetten en uitvoeren van een kwaliteitssysteem voor informatiehuishouding; Uitvoeren twee duurzame toegankelijkheidsscans, gesprekken met MT's en advies bij implementatie kwaliteitsysteem
  • Adviseren over de inrichting en toepassing van richtlijnen voor e-mail- en chatarchivering;
  • Bijdragen aan de voorbereiding en uitvoering van het digitaal overbrengen van informatie naar het Nationaal Archief; Actief bijdragen aan bewustwording, communicatie en draagvlak binnen de organisatie over het belang van goed informatiebeheer.
  • Achtergrond opdracht
    Op het domein van informatiehuishouding binnen de ACM is inhuur nodig voor in 2026 geplande centrale activiteiten vanuit de directie I (PDI). Vanuit het programma Open op Orde zijn restactiviteiten voor 2026 gepland. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De afgelopen jaren heeft de ACM aan de implementatie van het rijksbrede programma Open op Orde, gericht op verbetering van de informatiehuishouding en transparantie. De beleidsadviseur informatiehuishouding heeft vanuit de programma-directie I een centrale rol en verantwoording voor de duurzame verankering van de resultaten van dit programma binnen de organisatie. Om dit te realiseren is tijdelijke versterking nodig van een ervaren adviseur die zowel beleidsmatig als praktisch kan ondersteunen bij het implementeren, uitdragen en verankeren van beleid en richtlijnen. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De opdracht vraagt om iemand die in staat is om beleid te vertalen naar toepasbare werkwijzen en medewerkers actief betrekt bij het verbeteren van informatiebeheer.

    Eisen

    • Afgeronde hbo- of wo-opleiding, in de richting van Informatie- en Archiefbeheer, Informatiemanagement, Bedrijfskundige Informatica
    • Strategisch veranderen binnen de Rijksoverheid (bijv. Nyenrode) aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Archiefwet, Woo, BIO en selectielijsten; Bijv. Recordsmanagement in Microsoft 365
    • Ervaring met informatiebeheer archivering of informatiehuishouding binnen (rijks)overheid of vergelijkbare publieke organisaties; (5 jaar)
    • Ervaring met het digitaal overbrengen van archieven naar het Nationaal Archief (2 jaar)
    • Kennis van en ervaring met het opzetten of verbeteren van kwaliteitssystemen voor informatiebeheer; (2 jaar)
    • Aantoonbare ervaring met het adviseren over e-mail- en chatarchivering (2 jaar)

    Wensen

    • Ervaring met de implementatie of afronding van Open op Orde of vergelijkbare verbeterprogramma's
    • Certificering of training in Recordmanagement, Informatiebeheer of Informatiemanagement (NEN 2082, ISO 15489) is een pré.
    • Ervaring met implementaties van DMS/RMA-systemen (zoals SharePoint, JOIN, OpenText e.d.)
    • Ervaring met verandercommunicatie en bewustwordingsactiviteiten rond informatiehuishouding
    • Kennis van digitale duurzaamheid en metadatastandaarden (zoals TMLO of MDTO)
    • Kennis van - en ervaring met DAMA-DMBOK is een pré
    • Ervaring binnen vergelijkbare overheidsorganisaties is een pré.
    • De ACM kent een meldplicht voor financiële belangen en nevenwerkzaamheden.
    • Onder financiële belangen worden in elk geval aandelen, opties en andere effecten verstaan in individuele ondernemingen.
    • Open-ended beursfondsen, ETF's en crypto's zijn toegestaan.
    • Dit geldt ook voor financiële belangen die niet raken aan het toezicht van de ACM.
    • Onder nevenwerkzaamheden worden alle betaalde en onbetaalde werkzaamheden verstaan die naast het werk bij de ACM worden verricht.
    • De compliance officers van de ACM bepalen aan de hand van de meldingen of zij ontheffing kunnen geven voor het aanhouden van financiële belangen en/of toestemming voor het verrichten van de nevenwerkzaamheden.

    Competenties

    • Communicatief sterk - weet beleid begrijpelijk en overtuigend over te brengen;
    • Organisatiesensitief - begrijpt bestuurlijke en organisatorische verhoudingen;
    • Analytisch en gestructureerd - kan complexe informatiebeheervraagstukken vertalen naar praktische acties;
    • Samenwerkingsgericht - werkt goed samen met beleidsadviseurs, projectteams en lijnorganisatie;
    • Resultaatgericht - weet doelen te realiseren binnen een complexe organisatiecontext;
    • Proactief en verbindend - neemt initiatief en weet collega's mee te krijgen in verandering.

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan EZK geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Sogeti Nederland B.V.

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
    De aanbesteding EZ is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar EZ toe één aanbieder zijn

    Voor het afronden van het programma Open op Orde zoekt de ACM een Adviseur Informatiehuishouding. De adviseur ondersteunt de interne beleidsadviseur informatiehuishouding bij het duurzaam verankeren van goed informatiebeheer binnen de organisatie. De nadruk ligt op het uitdragen van beleid, het vertalen van kaders naar praktische werkwijzen en het begeleiden van de afronding van het programma Open op Orde. Belangrijkste werkzaamheden:

  • Ondersteunen bij de afronding en borging van het programma Open op Orde; de 5e-meting inclusief formele decharge en aanvraag en verantwoording van externe financiering
  • Meewerken aan het opzetten en uitvoeren van een kwaliteitssysteem voor informatiehuishouding; Uitvoeren twee duurzame toegankelijkheidsscans, gesprekken met MT's en advies bij implementatie kwaliteitsysteem
  • Adviseren over de inrichting en toepassing van richtlijnen voor e-mail- en chatarchivering;
  • Bijdragen aan de voorbereiding en uitvoering van het digitaal overbrengen van informatie naar het Nationaal Archief; Actief bijdragen aan bewustwording, communicatie en draagvlak binnen de organisatie over het belang van goed informatiebeheer.
  • Achtergrond opdracht
    Op het domein van informatiehuishouding binnen de ACM is inhuur nodig voor in 2026 geplande centrale activiteiten vanuit de directie I (PDI). Vanuit het programma Open op Orde zijn restactiviteiten voor 2026 gepland. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De afgelopen jaren heeft de ACM aan de implementatie van het rijksbrede programma Open op Orde, gericht op verbetering van de informatiehuishouding en transparantie. De beleidsadviseur informatiehuishouding heeft vanuit de programma-directie I een centrale rol en verantwoording voor de duurzame verankering van de resultaten van dit programma binnen de organisatie. Om dit te realiseren is tijdelijke versterking nodig van een ervaren adviseur die zowel beleidsmatig als praktisch kan ondersteunen bij het implementeren, uitdragen en verankeren van beleid en richtlijnen. Daarnaast zal de overgang op een nieuw DMS in 2026 grote impact hebben op de informatiehuishouding en om centrale activiteiten vanuit PDI vragen. De opdracht vraagt om iemand die in staat is om beleid te vertalen naar toepasbare werkwijzen en medewerkers actief betrekt bij het verbeteren van informatiebeheer.

    Eisen

    • Afgeronde hbo- of wo-opleiding, in de richting van Informatie- en Archiefbeheer, Informatiemanagement, Bedrijfskundige Informatica
    • Strategisch veranderen binnen de Rijksoverheid (bijv. Nyenrode) aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Archiefwet, Woo, BIO en selectielijsten; Bijv. Recordsmanagement in Microsoft 365
    • Ervaring met informatiebeheer archivering of informatiehuishouding binnen (rijks)overheid of vergelijkbare publieke organisaties; (5 jaar)
    • Ervaring met het digitaal overbrengen van archieven naar het Nationaal Archief (2 jaar)
    • Kennis van en ervaring met het opzetten of verbeteren van kwaliteitssystemen voor informatiebeheer; (2 jaar)
    • Aantoonbare ervaring met het adviseren over e-mail- en chatarchivering (2 jaar)

    Wensen

    • Ervaring met de implementatie of afronding van Open op Orde of vergelijkbare verbeterprogramma's
    • Certificering of training in Recordmanagement, Informatiebeheer of Informatiemanagement (NEN 2082, ISO 15489) is een pré.
    • Ervaring met implementaties van DMS/RMA-systemen (zoals SharePoint, JOIN, OpenText e.d.)
    • Ervaring met verandercommunicatie en bewustwordingsactiviteiten rond informatiehuishouding
    • Kennis van digitale duurzaamheid en metadatastandaarden (zoals TMLO of MDTO)
    • Kennis van - en ervaring met DAMA-DMBOK is een pré
    • Ervaring binnen vergelijkbare overheidsorganisaties is een pré.
    • De ACM kent een meldplicht voor financiële belangen en nevenwerkzaamheden.
    • Onder financiële belangen worden in elk geval aandelen, opties en andere effecten verstaan in individuele ondernemingen.
    • Open-ended beursfondsen, ETF's en crypto's zijn toegestaan.
    • Dit geldt ook voor financiële belangen die niet raken aan het toezicht van de ACM.
    • Onder nevenwerkzaamheden worden alle betaalde en onbetaalde werkzaamheden verstaan die naast het werk bij de ACM worden verricht.
    • De compliance officers van de ACM bepalen aan de hand van de meldingen of zij ontheffing kunnen geven voor het aanhouden van financiële belangen en/of toestemming voor het verrichten van de nevenwerkzaamheden.

    Competenties

    • Communicatief sterk - weet beleid begrijpelijk en overtuigend over te brengen;
    • Organisatiesensitief - begrijpt bestuurlijke en organisatorische verhoudingen;
    • Analytisch en gestructureerd - kan complexe informatiebeheervraagstukken vertalen naar praktische acties;
    • Samenwerkingsgericht - werkt goed samen met beleidsadviseurs, projectteams en lijnorganisatie;
    • Resultaatgericht - weet doelen te realiseren binnen een complexe organisatiecontext;
    • Proactief en verbindend - neemt initiatief en weet collega's mee te krijgen in verandering.

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan EZK geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    De recruiter

    Daphne Blankert

    YellowFriday

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Yellow Friday
    Privacy overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

    Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

    Meer informatie over ons privacybeleid.

    Meer informatie over ons cookiebeleid.