Opdrachten

Sogeti Nederland B.V. Programmamanager Moderne Digitale Werkomgeving - EZK

Programmamanager Moderne Digitale Werkomgeving - EZK

Info

Functie

Programmamanager Moderne Digitale Werkomgeving - EZK

Locatie

Uren per week

40 uren per week

Looptijd

05.10.2025 - 05.03.2026

Opdrachtnummer

243714

Sluitingsdatum

date-icon23.09.2025 clock-icon21:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding EZ is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar EZ toe één aanbieder zijn


Introductie:
Een goede informatievoorziening is essentieel voor de uitvoering van het beleid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De businessarchitecten van de afdeling Regie en Advies zorgen ervoor dat strategie, Programma, organisatie, processen en informatievoorziening op elkaar aansluiten, zodat noodzakelijke veranderingen succesvol gerealiseerd kunnen worden en toekomstbestendig zijn en blijven. 

De afdeling Informatiemanagement Bedrijfsvoering (IMB) adviseert en faciliteert beide kerndepartementen op de taakvelden Data en Informatie en Generieke ICT-toepassingen. Ook zorgt IMB voor het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering en andere derde partijen, voor regie en advies op het gebied van IV Project- en porfolio management, architectuur, lifecycle management, security en privacy by design en voor regie op het gebied van generieke ICT-toepassingen. Daarnaast valt programmamanagement voor grootschalige verandertrajecten onder de afdeling IMB. 

Functieomschrijving:
Als programmamanager voor de realisatie van de Moderne Digitale Werkomgeving ben je verantwoordelijk voor het succesvol leiden van de transitie naar een toekomstbestendige digitale werkplek. Je vertaalt de visie en strategische doelstellingen naar concrete activiteiten in de vorm van projecten, task forces, etc., start deze op en zorgt voor de juiste uitvoering in samenwerking met interne en externe stakeholders. Je zorgt voor een integrale benadering van medewerkersbetrokkenheid, procesoptimalisatie en technologie. Je werkt samen met en coördineert een programmateam en rapporteert aan de programmastuurgroep. De nadruk hierbij ligt ook op opstartende werkzaamheden. Samen met het team bewaak je de borging van de integraliteit tussen alle projectactiviteiten. Tevens schakel je met de verschillende stuurgroepen en projectleiders van de diverse projecten en task forces ten behoeve van de realisatie van het programmadoel. Verantwoordelijkheden:

  • Vertalen van de visie naar (deel)projecten en het bewaken van de roadmap voor de realisatie van deze visie. Sparringpartner op strategisch niveau.
  • Programma- en projectmanagement: Leidinggeven aan de projectleiding en een aantal activiteiten die bijdragen aan de realisatie van de digitale werkomgeving, inclusief het opstellen van planning, budgettering en resources.
  • Bewaking van samenhang en strategische doelstellingen.
  • Stakeholdermanagement: Het actief betrekken van en afstemmen met interne stakeholders om draagvlak te creëren en de strategische doelstellingen te vertalen naar concrete acties.
  • Verandermanagement: Begeleiden van het concern en dienstonderdelen door de veranderingen die de nieuwe digitale werkplek met zich meebrengt, inclusief communicatie, training en betrokkenheid van medewerkers.
  • Innovatie en trends monitoren: Het continu volgen van technologische ontwikkelingen en trends in de digitale werkplekomgeving, en deze kennis vertalen naar kansen voor de organisatie.
  • Kwaliteitsbewaking: Waarborgen van de kwaliteit van de opgeleverde projecten en processen, met oog voor gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, en naleving van wet- en regelgeving.
  • Relatie met de lijn met borgen: bewaken van samenhang en integraliteit.
  • Risicomanagement: Identificeren en managen van risico's die het programma kunnen beïnvloeden, en het nemen van proactieve maatregelen om deze risico's te mitigeren.
  • Achtergrond opdracht
    De ministeries van EZK en LNV en onderliggende dienstonderdelen (o.a. RVO, NVWA, RDI, SODM, etc.) maken allen gebruik van een generieke (ICT) werkplekvoorziening die geleverd wordt door de eigen Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De generieke regie op deze werkplekvoorziening is in handen van de Directie Bedrijfsvoering van het kerndepartement EZK. Inmiddels maken hier ca. 20.000 medewerkers, verdeeld over het hele land en soms zelfs daarbuiten dagelijks gebruik van. Zowel techniek als klant zien graag een verdere doorontwikkeling van een duurzame en toekomstbestendige, generieke, werkplekvoorziening. In de komende jaren zal er gewerkt gaan worden aan het nieuwe Programma Moderne Digitale Werkplek. Uitdagingen daarbij zijn informatiebeveiliging, informatiehuishouding, de legacy omgeving en overige ontwikkelingen (denk aan Rijksbeleid, innovatietrajecten, externe omgevingsfactoren, veranderende en uiteenlopende klantwensen etc.).

    Eisen

    • Een afgeronde wo-opleiding in een relevante richting (bijv. Bedrijfskunde, Informatica, vergelijkbaar).
    • Minimaal 5 jaar ervaring in programmamanagement, bij voorkeur in digitale transformaties en/of de ontwikkeling van digitale werkplekken.
    • Projectmanagementvaardigheden: Ervaring met het leiden van complexe programma's en projecten, bij voorkeur met certificeringen zoals Prince2, PMI of Agile.
    • Grondige kennis van digitale werkplekken, cloudoplossingen, IT-infrastructuur en moderne werkmethodes (agile, scrum, DevOps).
    • Sterke leiderschapsvaardigheden en ervaring met het aansteken van enthousiasme en motivatie in teams.
    • Durft nee te zeggen.
    • Uitstekende communicatieve vaardigheden in zowel Nederlands als Engels, zowel mondeling als schriftelijk.
    • Ervaring met het begeleiden van organisaties door veranderingsprocessen en het gebruik van verandermanagementmethodieken.
    • Stakeholdermanagement in complexe organisaties (4 jaar)
    • Bewezen ervaring met programma- en verandermanagement (4 jaar)
    • Rijksoverheidservaring (2 jaar)
    • Ervaring met schrijven van strategie programmaplan en projectopdrachten (2 jaar)

    Wensen

    • Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en bent sterk in communicatie en organisatie.
    • Je bent analytisch sterk, omgevingsbewust en klantgericht.
    • Je haalt energie uit het brengen van structuur in hectische, ongedefinieerde omgevingen.

    Competenties

    • Strategisch inzicht en toekomstgericht denken.
    • Probleemoplossend vermogen.
    • Klantgerichtheid en stakeholdermanagement.
    • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en beschikt over overtuigingskracht.
    • Omgevingsbewustzijn en politieke sensitiviteit.
    • Resultaatgericht en besluitvaardig.
    • Flexibel en innovatief in het vinden van oplossingen.

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan EZK geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    Bedrijfsgegevens

    Bedrijfs gegevens

    Sogeti Nederland B.V.

    Rolomschrijving en taakafspraken

    Opdrachtomschrijving
    Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
    De aanbesteding EZ is (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar EZ toe één aanbieder zijn


    Introductie:
    Een goede informatievoorziening is essentieel voor de uitvoering van het beleid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De businessarchitecten van de afdeling Regie en Advies zorgen ervoor dat strategie, Programma, organisatie, processen en informatievoorziening op elkaar aansluiten, zodat noodzakelijke veranderingen succesvol gerealiseerd kunnen worden en toekomstbestendig zijn en blijven. 

    De afdeling Informatiemanagement Bedrijfsvoering (IMB) adviseert en faciliteert beide kerndepartementen op de taakvelden Data en Informatie en Generieke ICT-toepassingen. Ook zorgt IMB voor het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering en andere derde partijen, voor regie en advies op het gebied van IV Project- en porfolio management, architectuur, lifecycle management, security en privacy by design en voor regie op het gebied van generieke ICT-toepassingen. Daarnaast valt programmamanagement voor grootschalige verandertrajecten onder de afdeling IMB. 

    Functieomschrijving:
    Als programmamanager voor de realisatie van de Moderne Digitale Werkomgeving ben je verantwoordelijk voor het succesvol leiden van de transitie naar een toekomstbestendige digitale werkplek. Je vertaalt de visie en strategische doelstellingen naar concrete activiteiten in de vorm van projecten, task forces, etc., start deze op en zorgt voor de juiste uitvoering in samenwerking met interne en externe stakeholders. Je zorgt voor een integrale benadering van medewerkersbetrokkenheid, procesoptimalisatie en technologie. Je werkt samen met en coördineert een programmateam en rapporteert aan de programmastuurgroep. De nadruk hierbij ligt ook op opstartende werkzaamheden. Samen met het team bewaak je de borging van de integraliteit tussen alle projectactiviteiten. Tevens schakel je met de verschillende stuurgroepen en projectleiders van de diverse projecten en task forces ten behoeve van de realisatie van het programmadoel. Verantwoordelijkheden:

  • Vertalen van de visie naar (deel)projecten en het bewaken van de roadmap voor de realisatie van deze visie. Sparringpartner op strategisch niveau.
  • Programma- en projectmanagement: Leidinggeven aan de projectleiding en een aantal activiteiten die bijdragen aan de realisatie van de digitale werkomgeving, inclusief het opstellen van planning, budgettering en resources.
  • Bewaking van samenhang en strategische doelstellingen.
  • Stakeholdermanagement: Het actief betrekken van en afstemmen met interne stakeholders om draagvlak te creëren en de strategische doelstellingen te vertalen naar concrete acties.
  • Verandermanagement: Begeleiden van het concern en dienstonderdelen door de veranderingen die de nieuwe digitale werkplek met zich meebrengt, inclusief communicatie, training en betrokkenheid van medewerkers.
  • Innovatie en trends monitoren: Het continu volgen van technologische ontwikkelingen en trends in de digitale werkplekomgeving, en deze kennis vertalen naar kansen voor de organisatie.
  • Kwaliteitsbewaking: Waarborgen van de kwaliteit van de opgeleverde projecten en processen, met oog voor gebruiksvriendelijkheid, veiligheid, en naleving van wet- en regelgeving.
  • Relatie met de lijn met borgen: bewaken van samenhang en integraliteit.
  • Risicomanagement: Identificeren en managen van risico's die het programma kunnen beïnvloeden, en het nemen van proactieve maatregelen om deze risico's te mitigeren.
  • Achtergrond opdracht
    De ministeries van EZK en LNV en onderliggende dienstonderdelen (o.a. RVO, NVWA, RDI, SODM, etc.) maken allen gebruik van een generieke (ICT) werkplekvoorziening die geleverd wordt door de eigen Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De generieke regie op deze werkplekvoorziening is in handen van de Directie Bedrijfsvoering van het kerndepartement EZK. Inmiddels maken hier ca. 20.000 medewerkers, verdeeld over het hele land en soms zelfs daarbuiten dagelijks gebruik van. Zowel techniek als klant zien graag een verdere doorontwikkeling van een duurzame en toekomstbestendige, generieke, werkplekvoorziening. In de komende jaren zal er gewerkt gaan worden aan het nieuwe Programma Moderne Digitale Werkplek. Uitdagingen daarbij zijn informatiebeveiliging, informatiehuishouding, de legacy omgeving en overige ontwikkelingen (denk aan Rijksbeleid, innovatietrajecten, externe omgevingsfactoren, veranderende en uiteenlopende klantwensen etc.).

    Eisen

    • Een afgeronde wo-opleiding in een relevante richting (bijv. Bedrijfskunde, Informatica, vergelijkbaar).
    • Minimaal 5 jaar ervaring in programmamanagement, bij voorkeur in digitale transformaties en/of de ontwikkeling van digitale werkplekken.
    • Projectmanagementvaardigheden: Ervaring met het leiden van complexe programma's en projecten, bij voorkeur met certificeringen zoals Prince2, PMI of Agile.
    • Grondige kennis van digitale werkplekken, cloudoplossingen, IT-infrastructuur en moderne werkmethodes (agile, scrum, DevOps).
    • Sterke leiderschapsvaardigheden en ervaring met het aansteken van enthousiasme en motivatie in teams.
    • Durft nee te zeggen.
    • Uitstekende communicatieve vaardigheden in zowel Nederlands als Engels, zowel mondeling als schriftelijk.
    • Ervaring met het begeleiden van organisaties door veranderingsprocessen en het gebruik van verandermanagementmethodieken.
    • Stakeholdermanagement in complexe organisaties (4 jaar)
    • Bewezen ervaring met programma- en verandermanagement (4 jaar)
    • Rijksoverheidservaring (2 jaar)
    • Ervaring met schrijven van strategie programmaplan en projectopdrachten (2 jaar)

    Wensen

    • Je beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en bent sterk in communicatie en organisatie.
    • Je bent analytisch sterk, omgevingsbewust en klantgericht.
    • Je haalt energie uit het brengen van structuur in hectische, ongedefinieerde omgevingen.

    Competenties

    • Strategisch inzicht en toekomstgericht denken.
    • Probleemoplossend vermogen.
    • Klantgerichtheid en stakeholdermanagement.
    • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en beschikt over overtuigingskracht.
    • Omgevingsbewustzijn en politieke sensitiviteit.
    • Resultaatgericht en besluitvaardig.
    • Flexibel en innovatief in het vinden van oplossingen.

    Aanvullende Informatie
    Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan EZK geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.


    De recruiter

    Daphne Blankert

    YellowFriday

    Deel deze opdracht

    Plaats jouw bieding op Striive

    https://login.striive.com/

    Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.

    Yellow Friday
    Privacy overzicht

    Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in de browser en voert functies uit zoals het herkennen van wanneer je terugkeert naar onze website.

    Je kunt alle cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

    Meer informatie over ons privacybeleid.

    Meer informatie over ons cookiebeleid.