Opdrachten
Projectmanagement officer LCM office - DUO Groningen
Info
Functie
Projectmanagement officer LCM office - DUO GroningenLocatie
Uren per week
40 uren per weekLooptijd
31.12.2025 - 29.11.2027Opdrachtnummer
255423Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding DUO Groningenis (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar DUO Groningen toe één aanbieder zijn
De PMO-er ondersteunt de gedelegeerd portefeuillehouder LCM, maar ook de opdrachtmanager en projectmanager binnen het LCM Office en zorgt voor verbinding tussen de activiteiten en projecten. Als PMO-er leg je direct verantwoording af aan de gedelegeerd portefeuillehouder LCM. Daarnaast werk je intensief samen met het team LCM Office waarin naast de managers ook nog twee adviseurs werken. Ook werk je intensief samen met veel interne/externe stakeholders zoals de collega's die werken in het Expertteam LCM en het Regieteam LCM. Deze teams geven richting aan de activiteiten in het LCM Office. De PMO: Borgt structuur, overzicht en voortgang in een dynamisch portfolio door middel van:
- een opgeruimde en vindbare SharePoint-omgeving,
- strakke Jira-borden met eenduidige workflows en rapportages,
- actie- en besluitenlijsten die altijd up-to-date zijn,
- vaste opvolging ( najaagkracht ) richting actiehouders.
Deliverables & KPI's (zie taken en verantwoordelijkheden) Taken en verantwoordelijkheden SharePoint informatiehuishouding, Inrichten informatiearchitectuur (sites, document libraries, content types, metadata/taxonomie). Versiebeheer, naming-conventies, check-in/out, rechtenmodel (least privilege), retentie. Jira inrichting & beheer Actie- en besluitenmanagement Kwaliteitsborging & compliance Ritme & governance Agendering en verslaglegging voor dagstarts/sprintevents/portfolioboard/stuurgroep. Weekrapportage (RAG), risico's/impediments, wijzigingsverzoeken en besluitvorming. De PMO maakt onderdeel uit van de PMO-pool van de afdeling Project- en programmamanagement en kan indien nodig ingezet worden op andere PMO opdrachten binnen DUO.
Achtergrond opdracht
Binnen DUO doen we aan LCM - life cycle management - van IT-middelen. De LCM portefeuille kent inmiddels een 6+ jarige historie en heeft als doel door te groeien van het uitvoeren van grootschalige vernieuwingen in de IV-ketens naar continu moderniseren. Er zijn al grote stappen gezet in het wegnemen van IT/IV-legacy. Het LCM portfolio is sinds korte tijd ondergebracht bij de directie ICT, waarbij de besturing plaatsvindt vanuit het CTO Office (i.o.) waarbinnen het LCM Office (i.o.) wordt gevormd. Het LCM Office i.o. is in eerste instantie als tijdelijke organisatie verantwoordelijk voor de informatievoorziening rondom het LCM portfolio van DUO en voor advisering van de portefeuillehouder (de directeur ICT / CTO). In het LCM portfolio worden de veranderactiviteiten die nodig zijn om de LCM doelen te verwezenlijken gepland en in opdracht gegeven aan de uitvoeringsorganisatie binnen business en ICT. Daartoe verdeelt het LCM Office de middelen die DUO voor LCM van OCW heeft toegekend gekregen en bewaakt het de doelgerichtheid en doelmatigheid van de inzet van die middelen. Tevens bereidt het LCM Office ambtelijk de verantwoording voor, samen met Strategisch portfoliomanagement en Control. Het LCM Office is gepositioneerd binnen het CTO Office i.o. binnen de directie ICT, maar heeft een DUO-brede opgave. Het LCM Office wordt op interimbasis geleid door de gedelegeerd portefeuillehouder LCM. Het LCM portfolio is bijzonder omvangrijk en heeft derhalve heel veel informatiestromen en een heel grote groep stakeholders. Daarbovenop loopt er een stevig verbetertraject waarin het LCM Office uitvoerend is. Om de informatiehuishouding voor al deze activiteiten in goede banen te leiden is een PMO professional nodig. Er zijn LCM middelen waaruit de financiering kan plaatsvinden. De aanvraag komt derhalve niet uit een IV-keten. Er is een code aanwezig voor LCM activiteiten waarop de tijd kan worden verantwoord.
Eisen
- Aantoonbare ervaring met het opzetten en bewaken van actie- en besluitenregisters hybride inzet (3 jaar)
- Prince2 Foundation
Wensen
- IPMA PMO (of IPMA-D) gecertificeerd
- Agile PMO gecertificeerd
- Kennis van rijksoverheidsorganisaties en hun processen
- Certificering: PSM I/PSPO I, Prince2 Practitioner, SAFe, Atlassian (ACP-JPA), MS 365(SharePoint Admin Associate)
- Ervaring in (semi)publieke sector / BIO-kaders
- Ervaring met de in de opdrachtomschrijving genoemde werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden
Competenties
- Communicatief sterk
- dienstbaar én vasthoudend
- nauwkeurig
- stressbestendig
- Nederlands vloeiend
- Een natuurlijke ondersteuner die proactief meedenkt
- Gestructureerd
- resultaatgericht en daadkrachtig
- Initiatiefrijk
- Goede samenwerker/verbinder
Aanvullende Informatie
Een aangeboden cv moet de volledige NAW, geboortedatum, het telefoonnummer en het e-mail adres van de kandidaat bevatten. Werksituatie : Doorlenen is niet toegestaan. Exclusiviteit is vereist bij acceptatie van een uitnodiging voor intake tot 4 dagen na de intakedatum.
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
Sogeti Nederland B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
Let erop dat u voordat u een kandidaat aanbiedt de Aanbiedingsrichtlijnen doorneemt, gebruik maakt van het “standaard reactie formaat” (downloadbaar tijdens aanbiedingsprocedure) en dat het aangeboden CV een Word-document is van maximaal 5 A4.
De aanbesteding DUO Groningenis (mede) gegund aan de combinatie Yellow Friday en Sogeti. De inleen van niet-eigen personeel geschiedt door Yellow Friday. De contractering (en dus ook het accountmanagement) geschiedt door Sogeti. Er is hier geen sprake van doorleen en tariefstapeling, omdat we naar DUO Groningen toe één aanbieder zijn
De PMO-er ondersteunt de gedelegeerd portefeuillehouder LCM, maar ook de opdrachtmanager en projectmanager binnen het LCM Office en zorgt voor verbinding tussen de activiteiten en projecten. Als PMO-er leg je direct verantwoording af aan de gedelegeerd portefeuillehouder LCM. Daarnaast werk je intensief samen met het team LCM Office waarin naast de managers ook nog twee adviseurs werken. Ook werk je intensief samen met veel interne/externe stakeholders zoals de collega's die werken in het Expertteam LCM en het Regieteam LCM. Deze teams geven richting aan de activiteiten in het LCM Office. De PMO: Borgt structuur, overzicht en voortgang in een dynamisch portfolio door middel van:
- een opgeruimde en vindbare SharePoint-omgeving,
- strakke Jira-borden met eenduidige workflows en rapportages,
- actie- en besluitenlijsten die altijd up-to-date zijn,
- vaste opvolging ( najaagkracht ) richting actiehouders.
Deliverables & KPI's (zie taken en verantwoordelijkheden) Taken en verantwoordelijkheden SharePoint informatiehuishouding, Inrichten informatiearchitectuur (sites, document libraries, content types, metadata/taxonomie). Versiebeheer, naming-conventies, check-in/out, rechtenmodel (least privilege), retentie. Jira inrichting & beheer Actie- en besluitenmanagement Kwaliteitsborging & compliance Ritme & governance Agendering en verslaglegging voor dagstarts/sprintevents/portfolioboard/stuurgroep. Weekrapportage (RAG), risico's/impediments, wijzigingsverzoeken en besluitvorming. De PMO maakt onderdeel uit van de PMO-pool van de afdeling Project- en programmamanagement en kan indien nodig ingezet worden op andere PMO opdrachten binnen DUO.
Achtergrond opdracht
Binnen DUO doen we aan LCM - life cycle management - van IT-middelen. De LCM portefeuille kent inmiddels een 6+ jarige historie en heeft als doel door te groeien van het uitvoeren van grootschalige vernieuwingen in de IV-ketens naar continu moderniseren. Er zijn al grote stappen gezet in het wegnemen van IT/IV-legacy. Het LCM portfolio is sinds korte tijd ondergebracht bij de directie ICT, waarbij de besturing plaatsvindt vanuit het CTO Office (i.o.) waarbinnen het LCM Office (i.o.) wordt gevormd. Het LCM Office i.o. is in eerste instantie als tijdelijke organisatie verantwoordelijk voor de informatievoorziening rondom het LCM portfolio van DUO en voor advisering van de portefeuillehouder (de directeur ICT / CTO). In het LCM portfolio worden de veranderactiviteiten die nodig zijn om de LCM doelen te verwezenlijken gepland en in opdracht gegeven aan de uitvoeringsorganisatie binnen business en ICT. Daartoe verdeelt het LCM Office de middelen die DUO voor LCM van OCW heeft toegekend gekregen en bewaakt het de doelgerichtheid en doelmatigheid van de inzet van die middelen. Tevens bereidt het LCM Office ambtelijk de verantwoording voor, samen met Strategisch portfoliomanagement en Control. Het LCM Office is gepositioneerd binnen het CTO Office i.o. binnen de directie ICT, maar heeft een DUO-brede opgave. Het LCM Office wordt op interimbasis geleid door de gedelegeerd portefeuillehouder LCM. Het LCM portfolio is bijzonder omvangrijk en heeft derhalve heel veel informatiestromen en een heel grote groep stakeholders. Daarbovenop loopt er een stevig verbetertraject waarin het LCM Office uitvoerend is. Om de informatiehuishouding voor al deze activiteiten in goede banen te leiden is een PMO professional nodig. Er zijn LCM middelen waaruit de financiering kan plaatsvinden. De aanvraag komt derhalve niet uit een IV-keten. Er is een code aanwezig voor LCM activiteiten waarop de tijd kan worden verantwoord.
Eisen
- Aantoonbare ervaring met het opzetten en bewaken van actie- en besluitenregisters hybride inzet (3 jaar)
- Prince2 Foundation
Wensen
- IPMA PMO (of IPMA-D) gecertificeerd
- Agile PMO gecertificeerd
- Kennis van rijksoverheidsorganisaties en hun processen
- Certificering: PSM I/PSPO I, Prince2 Practitioner, SAFe, Atlassian (ACP-JPA), MS 365(SharePoint Admin Associate)
- Ervaring in (semi)publieke sector / BIO-kaders
- Ervaring met de in de opdrachtomschrijving genoemde werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden
Competenties
- Communicatief sterk
- dienstbaar én vasthoudend
- nauwkeurig
- stressbestendig
- Nederlands vloeiend
- Een natuurlijke ondersteuner die proactief meedenkt
- Gestructureerd
- resultaatgericht en daadkrachtig
- Initiatiefrijk
- Goede samenwerker/verbinder
Aanvullende Informatie
Een aangeboden cv moet de volledige NAW, geboortedatum, het telefoonnummer en het e-mail adres van de kandidaat bevatten. Werksituatie : Doorlenen is niet toegestaan. Exclusiviteit is vereist bij acceptatie van een uitnodiging voor intake tot 4 dagen na de intakedatum.
Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.