Opdrachten
solution architect IT support en control-Raad voor de Rechtspraak
Info
Functie
solution architect IT support en control-Raad voor de RechtspraakLocatie
Uren per week
36 uren per weekLooptijd
16.11.2025 - 29.04.2026Opdrachtnummer
245072Sluitingsdatum
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
De Rechtspraak bevindt zich in een strategische transitie van een traditioneel, on-premise IT-landschap naar een moderne, cloud-native omgeving gebaseerd op Microsoft Azure. Deze verschuiving, gedreven door principes als Agile, DevSecOps en 'Everything-as-Code', vereist een fundamentele modernisering van ons Service Management framework, in lijn met de principes van ITIL 4 en moderne praktijken. Het doel van deze opdracht is het ontwerpen, borgen en initiëren van de implementatie van een toekomstbestendig 'Modern Service Management' framework. Dit framework moet niet alleen de vernieuwde ITIL-processen omvatten, maar ook een duidelijke visie en positionering van de Control Tower en het Security Operations Center (SOC). Het moet tevens een effectieve methode bieden voor het rapporteren over compliancy en de effectiviteit van controls in een hybride cloud-omgeving
Achtergrond opdrachtIVO Rechtspraak is de centrale IT-organisatie en digitaliseringspartner voor de gehele Rechtspraak in Nederland, waaronder 11 rechtbanken, 4 gerechtshoven en diverse colleges. Onze stafunit Architectuur is de drijvende kracht achter de technologische vernieuwing en borgt de samenhang en toekomstvastheid van ons IT-landschap. Momenteel voert IVO Rechtspraak een ambitieuze digitale transformatie door. Deze strategie is gericht op het versnellen en efficiënter maken van de processen binnen de Rechtspraak. Een cruciaal onderdeel hiervan is de transitie naar een flexibel en schaalbaar IT-landschap, gebouwd op strategische pijlers zoals:
Eisen
- HBO/WO werk- en denkniveau
- Max 36 uur verdeeld over 5 werkdagen
- Je hebt kennis en ervaring met Architectuur framewerken (TOGAF) en modellering (Archimate, UML, BPMN, Enterprise Architect)
- Je hebt aantoonbare ervaring met het opstellen van diverse architectuur documenten zoals een Thema architectuur, SAD/SD en Proces documenten op het gebiedt van Modern Service Management
- Aantoonbare kennis en ervaring met Modern Service Management bij middelgrote / grote organisaties
- Je kent ITIL concepten en processen zowel voor de cloud als on-premise (3 jaar)
- Kennis en ervaring opstellen van solution architectuur voor devops teams vertalen van business (inclusief security en privacy) eisen en normen naar kaders en ontwerpen voor Service Management (3 jaar)
- Allround Service management specialist/Solution architect (5 jaar)
- GEEN ZZP
Wensen
- Kennis van de markt inzake Service Management oplossingen.
- Recente Kennis en ervaring als Service Management specialist / solution Architect in een agile omgeving.
- Kennis van Archimate en bij voorkeur modelleer ervaring in (Sparx) Enterprise Architect.
- Kennis van overheid, J&V is een pre.
- Je houdt de ontwikkelingen op het gebied van technologie, ITIL, Service Management & Control en DevOps nauwkeurig bij en je bent actief op het gebied van coaching en kennisdeling
Competenties
- Je hebt organisatiesensitiviteit, overtuigingskracht en een lange adem.
- Je kan anderen positief beïnvloeden en bent niet gevoelig voor weerstand.
- Lastige politiek en emotionele gedragen discussies ga je niet uit de weg.
- Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden op diverse niveaus binnen de organisatie.
- Je hebt een aangename persoonlijkheid en bent een vaardige gesprekspartner die effectief kan omgaan met weerstand en uiteenlopende belangen.
- Uitstekende beheersing van zowel Nederlands als Engels als voertalen
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.
Bedrijfsgegevens
Bedrijfs gegevens
Sogeti Nederland B.V.
Rolomschrijving en taakafspraken
Opdrachtomschrijving
De Rechtspraak bevindt zich in een strategische transitie van een traditioneel, on-premise IT-landschap naar een moderne, cloud-native omgeving gebaseerd op Microsoft Azure. Deze verschuiving, gedreven door principes als Agile, DevSecOps en 'Everything-as-Code', vereist een fundamentele modernisering van ons Service Management framework, in lijn met de principes van ITIL 4 en moderne praktijken. Het doel van deze opdracht is het ontwerpen, borgen en initiëren van de implementatie van een toekomstbestendig 'Modern Service Management' framework. Dit framework moet niet alleen de vernieuwde ITIL-processen omvatten, maar ook een duidelijke visie en positionering van de Control Tower en het Security Operations Center (SOC). Het moet tevens een effectieve methode bieden voor het rapporteren over compliancy en de effectiviteit van controls in een hybride cloud-omgeving
Achtergrond opdrachtIVO Rechtspraak is de centrale IT-organisatie en digitaliseringspartner voor de gehele Rechtspraak in Nederland, waaronder 11 rechtbanken, 4 gerechtshoven en diverse colleges. Onze stafunit Architectuur is de drijvende kracht achter de technologische vernieuwing en borgt de samenhang en toekomstvastheid van ons IT-landschap. Momenteel voert IVO Rechtspraak een ambitieuze digitale transformatie door. Deze strategie is gericht op het versnellen en efficiënter maken van de processen binnen de Rechtspraak. Een cruciaal onderdeel hiervan is de transitie naar een flexibel en schaalbaar IT-landschap, gebouwd op strategische pijlers zoals:
Eisen
- HBO/WO werk- en denkniveau
- Max 36 uur verdeeld over 5 werkdagen
- Je hebt kennis en ervaring met Architectuur framewerken (TOGAF) en modellering (Archimate, UML, BPMN, Enterprise Architect)
- Je hebt aantoonbare ervaring met het opstellen van diverse architectuur documenten zoals een Thema architectuur, SAD/SD en Proces documenten op het gebiedt van Modern Service Management
- Aantoonbare kennis en ervaring met Modern Service Management bij middelgrote / grote organisaties
- Je kent ITIL concepten en processen zowel voor de cloud als on-premise (3 jaar)
- Kennis en ervaring opstellen van solution architectuur voor devops teams vertalen van business (inclusief security en privacy) eisen en normen naar kaders en ontwerpen voor Service Management (3 jaar)
- Allround Service management specialist/Solution architect (5 jaar)
- GEEN ZZP
Wensen
- Kennis van de markt inzake Service Management oplossingen.
- Recente Kennis en ervaring als Service Management specialist / solution Architect in een agile omgeving.
- Kennis van Archimate en bij voorkeur modelleer ervaring in (Sparx) Enterprise Architect.
- Kennis van overheid, J&V is een pre.
- Je houdt de ontwikkelingen op het gebied van technologie, ITIL, Service Management & Control en DevOps nauwkeurig bij en je bent actief op het gebied van coaching en kennisdeling
Competenties
- Je hebt organisatiesensitiviteit, overtuigingskracht en een lange adem.
- Je kan anderen positief beïnvloeden en bent niet gevoelig voor weerstand.
- Lastige politiek en emotionele gedragen discussies ga je niet uit de weg.
- Uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden op diverse niveaus binnen de organisatie.
- Je hebt een aangename persoonlijkheid en bent een vaardige gesprekspartner die effectief kan omgaan met weerstand en uiteenlopende belangen.
- Uitstekende beheersing van zowel Nederlands als Engels als voertalen
Aanvullende Informatie
Doorleen is niet toegestaan. Levering door Yellow Friday aan Ministerie van Justitie & Veiligheid geschiedt via Sogeti. Hier is geen sprake van ketenvorming/doorleen, want Yellow Friday heeft de aanbesteding samen met Sogeti uitgevoerd en is formele onderaannemer.

Plaats jouw bieding op Striive
https://login.striive.com/Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.